Wednesday, September 17, 2014

Lawak Berunsur Lucah Jadi Bahan Perwakilan Muktamar Pemuda PAS Menyindir Mat Sabu


Menjelang berlangsungnya Muktamar Pemuda PAS Pusat, AJK PAS Pusat Nik Abduh Nik Aziz menyanggah saranan Mat Sabu yang mencadangkan PAS 'membuka baju', iaitu merujuk kepada keperluan anjakan PAS dalam menyesuaikan diri dalam proses perubahan lanskap politik.

Nik Abduh secara berkias menjawab, "Ada desakan supaya PAS maju ke depan. Dan kenyataan beliau (Mat Sabu) pada saya seolah-olah menyuruh PAS pecat (buka) baju sedangkan kita ini kalau nak suruh nampak menarik tak perlu pecat baju, kita kena basuh baju."

Saya sempat mendengar ucapan seorang perwakilan dari Kelantan, yang saya yakin punya kaitan dengan isu di atas melalui Hijau FM.

Ceritanya lebih kurang seperti berikut:-
Seorang pemuda lepasan pengajian pondok, tidak pernah memakai seluar melainkan hanya berkain pelikat. Pemuda ini mempunyai hubungi cinta dengan seorang gadis, anak kepada seorang profesional.
Pasangan kekasih tersebut ingin pergi lebih jauh iaitu menjadi pasangan suami isteri. 
Si gadis berkenaan mencadangkan si pemuda supaya berkenalan dengan bapanya, tetapi mensyaratkan agar si pemuda memakai seluar, bagi menyesuaikan dengan bakal mertua yang seorang profesional. 
Maka untuk memenuhi cadangan itu, si pemuda telah membeli kain yang agak panjang ukurannya bagi menempah sepasang seluar dengan seorang tukang jahit dan bermakna ada lagi lebihan bahagian kain selepas seluar siap dijahit. 
Tiba pada hari yang dijanjikan, maka si pemuda mengenakan seluar berkenaan tetapi turut memakai kain dibahagia luar seluar berkenaan. Malangnya semasa dalam perjalanan, si pemuda telah mengalami sakit perut yang teramat sangat. Lalu untuk melepaskan hajatnya, singgahlah pemuda itu ke tandas di sebuah masjid. 
Selesai membuang air besar, pemuda berkenaan terlupa mengenakan semula seluar yang dipakai sebelum ini, sebaliknya beliau hanya memakai kain pelikat sperti kelaziman dalam kehidupan hariannya. 
Sesampai di rumah kekasihnya, si gadis telah bertanya mengapa tidak memakai seluar seperti yang disarankan. 
Si pemuda yang tanpa sedar bahawa seluarnya tertinggal di tandas masjid, terus menjawab "Ada dalam kain ni". 
Si pemuda secara spontan terus menyingkap kainnya dengan keyakinan seluar berkenaan telah dipakai olehnya. 
"Wow! Panjangnya," jerit si gadis dengan rasa terperanjat. 
"Ini pun masih ada 1.5 meter lagi tinggal kat rumah," jawab pemuda itu dengan selamba.
Cerita dari perwakilan berkenaan telah menggamat dewan muktamar.

Namun begitu, disebalik humor, perwakilan dari Kelantan itu telah menghantar signal yang amat bermakna kepada para pemimpin mereka dalam AJK PAS Pusat.