Saturday, August 23, 2008

Menjelang Ulangtahun Kemerdekaan ke 51

Duduk membilang hari, rupa-rupanya sambutan Hari Kemerdekan Malaysia ke 51 akan tiba seminggu lagi. Kesibukan menjadikan saya terlupa, walau pun sememangnya telah berada di bulan Ogos. Kelaziman sebelumnya, kemeriahan Ogos begitu terasa apabila berselesih dengan kereta persendirian, teksi, bas dan lori memasang bendera di pasang di kenderaan masing-masing. Akan tetapi sukar untuk melihat kibaran bendera ketika ini.

Tidak adakah pelancaran kempen mengibar bendera oleh pihak kerajaan pada tahun ini? Atau saya sendiri yang ketinggalan mengikuti perkembangan semasa? Saya rasa tak mungkin, apabila melihatkan orang lain juga tidak ghairah mengibar bendera. Cuma yang ada terbaca ialah kempen menebalikkan bendera dikalangan bloger.

Petanda apakah semua ini? Lunturnya semangat patrotisme? Protes? Kempen kerajaan yang tak berkesan? Muslihat? Selalunya, bulan kemerdekaan bermula awal Ogos hingga pertengahan September. Barangkali kerajaan ingin melihat Jalur Gemilang terkibar sendiri di seluruh negara selepas 16hb September!

Thursday, August 21, 2008

Pendidikan: Matlamat, Misi dan Visi Peribadi (2)

Sistem Pendidikan Kita Berorientasikan Peperiksaan?

Banyak pihak menyimpulkan bahawa Sistem Pendidikan kita adalah berorientasikan peperiksaan. Sebagai bapa dan seorang yang bukan ahli akademik, saya tidak pasti bahawa saya adalah sebahagian daripada mereka yang terlalu menekan anak-anak supaya menghasilkan keputusan peperiksaan yang cemerlang. Secara prinsipnya, saya berpendirian bahawa perlu malahan menjadi tanggung jawab saya memudahkan kerja guru. Oleh sebab itulah, saya memastikan anak-anak saya boleh membaca dan mengira sebelum bermulanya alam persekolahan rendah mereka. Ini didorong oleh keadaan kapasiti kelas, khususnya di kawasan bandar purata saiz kelas ialah 40 orang murid. Dengan keadaan demikian, mampukah guru memberi perhatian kepada anak saya? Secara perbandingan, di tadika muridnya cuma di sekitar 20 orang bagi satu kelas. Oleh kerana saya menganggap peringkat tadika amat penting sebagai pembuka langkah alam pembelajaran, maka saya rela membayar yuran tadika yang hakikatnya lebih mahal dari yuran pengajian di UiTM!

Dalam keadaan anak-anak yang telah berupaya membaca dan mengira, proses pembelajaran mereka akan mengikut ‘pacing’ pengajaran guru mereka. Saya meletakkan tanda aras 70% dan ini bermakna anak-anak harus mendapat keputusan peperiksaan mengikut tanda aras yang diberikan. Apabila keputusan peperiksaan semester 1 diperolehi, memberi ruang kepada saya untuk membuat tindakan yang berikut:-

· Mengesan kelemahan anak-anak;
· Memberi bimbingan peribadi terhadap subjek tersebut supaya mencapai penanda aras; dan
· Memberi fokus keputusan yang seimbang terhadap semua subjek untuk peperiksaan yang berikutnya.

Melalui penanda aras ini juga bermakna sekiranya mereka mendapat 80%, iaitu peratusan yang membolehkan mendapat gred A, itulah adalah bonus bagi mereka. Saya selalu memberi tahu anak-anak “Mendapat A dalam semua subjek bukanlah matlamat tetapi sekiranya kita boleh kearah itu, mengapa kita tidak mencubanya? Ramai orang yang telah mendapat ‘straight As’, tidak ada apa yang perlu dimegahkan. Sekurang-kurangnya ia adalah untuk kepuasan peribadi dan menempatkan kita kekelompok tersebut”. Sebagai ransangan saya berulangkali menyatakan ungkapan berikut kepada anak-anak:-

UPSR – Kamu dengan mudah boleh mendapat A dalam Bahasa Melayu Pemahaman, Bahasa Melayu Penulisan dan Matematik. Bekerja keraslah untuk mendapat A dalam Bahasa Inggeris dan Sains.
PMR – 6A dalam tangan (Bahasa Malaysia, Agama Islam, Sejarah, Geografi, Kemahiran Hidup dan Matematik), kenapa tak ingin mencuba mendapat 2A lagi (Bahasa Inggeris dan Sains).
SPM – 4A boleh dicapai (Bahasa Malaysia, Agama Islam, Sejarah dan Matematik), tambahkan lagi jumlah A melalui subjek teras jurusan kamu.

Samada bersetuju atau tidak atau samada suka atau tidak, keputusan yang cemerlang adalah diambil kira untuk memasuki IPTA. Cukupkah dengan tabungan yang hanya RM20,000 (melalui skim annuiti insurans) untuk menampung kos belajar di IPTS? Relakah kita melihat anak-anak menanggung beban pinjaman PTPN? Juga, sedarkah kita sesetengah organisasi mensyaratkan minimum ijazah sarjana muda kelas 2-Atas untuk bekerja dengan mereka? Secara peribadi, saya tidak mempunyai pilihan melainkan bertindak seperti ibu bapa lain, mahu melihat anaknya cemerlang dalam peperiksaan, walau pun ini dianggap songsang oleh sebilangan ahli akademik!

Tuesday, August 19, 2008

Pendidikan: Matlamat, Misi dan Visi Peribadi (1)

Penulisan kali akan menyentuh isu pendidikan. Akan tetapi penulisan ini bukanlah suatu pandangan bersifat akademik malah ia tidak akan mengupas Dasar Pendidikan negara mahu pun membahas “Penyata Rahman Talib”, “Penyata Razak”, “Konsep 3M”, “KBSR” serta “KBSM”. Sebaliknya, ia akan menjurus kepada penentuan matlamat, misi dan visi peribadi dalam menerapkan pendidikan kepada anak-anak saya yang yang seramai 5 orang, yang sekarang ini berusia 7 – 18 tahun.

Penulisan ini juga diharapkan dapat membuka ruang perbahasan samada kita perlu memilih sekolah, keperluan menghantar anak ke pusat tuisyen dan menilai samada benarkah sistem pendidikan kita adalah berorientasikan peperiksaan? Malah saya amat mengalu-alukan sanggahan terhadap pandangan peribadi saya ini dalam konteks pembetulan persepsi dipihak saya.

Pandangan Umum

Perkara utama yang menjadi fokus saya ialah menyatakan kepada anak-anak bahawa menuntut ilmu adalah merupakan satu ibadah, yang bermakna mereka akan mendapat pahala daripada ibadah yang mereka lakukan. Disamping itu, memberi mereka kefahaman berhubung dengan persediaan kearah minat dan kecenderungan dalam penentuan bidang kerjaya yang bakal dipilih.

Selain fardhu ain yang menjadi kewajipan untuk dipelajari, saya lebih menekan keupayaan anak-anak di dalam subjek Matematik dan Bahasa Inggeris. Malah, saya memberitahu anak-anak saya, biar gagal dalam subjek lain, asalkan mendapat A untuk Matematik dan Bahasa Inggeris.

Pra Sekolah

Saya akan memastikan anak saya kenal huruf dan angka sebelum memasuki alam persekolahan. Disamping itu, saya akan berasa lega seandainya mereka berkeupayaan untuk mengira serta membaca dalam kedua-dua Bahasa Melayu dan Inggeris sebelum memasuki alam persekolahan sebenar.

Meski pun saya agak cerewet memilih tadika, oleh kerana Tadika KEMAS cuma terletak 20 meter di belakang rumah, saya akan menghantar anak-anak saya ke tadika tersebut ketika mereka berumur 5 tahun. Saya tidak sama sekali merendah-rendahkan keupayaan KEMAS, malah memberi pengiktirafan terhadap pengajaran doa dan asas jawi oleh mereka. Tambahan pula, sekurang-kurangnya tadika tersebut menjadi ruang untuk anak-anak saya mengenali rakan-rakan sebaya di kawasan kejiranan kami.

Pada umur anak saya 6 tahun, saya memilih sebuah tadika yang telah membuktikan prestasinya meskipun agak jauh dari rumah. Tadika ini memberi penekanan terhadap membaca dan mengira, malahan telah mendedahkan murid-muridnya subjek Sains pada ketika Kementerian Pelajaran belum lagi memperkenalkan subjek tersebut untuk tahun 1, 2 dan 3. Disamping Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris, asas Mandarin juga diajar di tadika tersebut.

Sekolah Rendah

Saya tidak begitu cerewet dalam menghantar anak ke sekolah yang menjadi pilihan kebanyakan ibu bapa di kawasan perbandaran saya. Memang diakui bahawa terdapat beberapa buah sekolah yang mencatat tradisi dalam keputusan UPSR, namun ia tidak begitu mendorong saya untuk menghantar anak-anak saya ke sekolah tersebut. Disamping jaraknya 7 km berbanding 0.7 km dengan sekolah di kawasan perumahan saya, rasanya terlalu awal untuk mendedahkan mereka dengan persaingan yang begitu sengit. Tambahan pula, perlu bagi mereka untuk memupuk persahabatan dengan rakan sebaya di kawasan kejiranan kami.

Sekolah Menengah

Saya begitu memilih dalam penempatan anak-anak ke sekolah menengah. Seboleh-bolehnya, saya akan menghantar anak-anak ke sekolah yang terbaik di dalam daerah. Ini penting demi mendedahkan anak-anak kepada proses membina ‘net-working’ dalam perkembangan mereka ke alam dewasa. Disamping itu, mereka akan berdepan dengan realiti kehidupan, bila mana komposisi pelajar yang berbilang bangsa.

Oleh itu adalah, adalah menjadi rutin saya ke Pejabat Pelajaran Daerah bagi memohon jasa baik dari pegawai-pegawai yang berkenaan agar menimbangkan permohonan saya. Biasanya, saya akan berbuat demikian sebelum proses pemilihan dan tapisan dibuat oleh mereka. Saya berpendapat adalah lebih baik berbuat awal daripada merayu setelah keputusan dibuat. Ini pastinya menyusahkan malah mengganggu tugasan mereka kelak. Sekolah Berasrama Penuh dan Maktab Rendah Sains MARA tidak menjadi keutamaan saya. Bukannya apa, saya merupakan bekas pelajar SBP yang lari ke sekolah biasa setelah 2 minggu mendaftar!

BERSAMBUNG..................