Friday, July 25, 2008

Proton Oh Proton

Kereta pertamaku Ford Escort yang nampak sporty dan sesuailah sebagai orang bujang yang ingin melaram. Ford Escort, meskipun secondhand tapi dapatlah berlindung dari hujan. Sebelum tu, bergaya dengan motosikal Honda VT250, tapi dek kerana pedih mata berulang dari Klang ke Petaling Jaya setiap hari maka terpaksalah dijual untuk beli kereta cabuk tu.

Bila sudah berkeluarga, tak sesuai rasanya pakai kereta kegilaan orang muda. Anak pun dah ada carilah kereta yang sesuai, lalu trade in Ford Escort, sambar pula Mitsubishi Tredia. Proton dah keluar masa tu, tapi interest rate tinggi sebab EON yang kawal. Saya tahulah sebab dulu kerja di sebuah institusi kewangan, bahagian hire purchase pula tu. EON dulu semua kawal, umpamanya accessories wajib, pinjaman kena ambil dengan panelnya sahaja disamping rate yang dia orang tetapkan iaitu 7.1%, kalau saya tak silap. Saya yang di pihak institusi kewangan ini pun tak ada kuasa sebab kes EON pada masa itu automatic approval, bermakna kami tak boleh tolak. Namun sesuailah pada zaman tu, sebab ekonomi baru nak pulih dari kemelesetan, kalau pinjaman tak berkembang, macam mana institusi kewangan nak dapat income. Tambahan pula pada era itu juga bermulanya retrenchment dikalangangan bank dan institusi kewangan. Kalau tak silap saya dimulakan oleh Bank of America.

Bila Proton Iswara mula dikeluarkan pada tahun 1992, teringin juga untuk mencuba kereta nasional. Tapi terpaksa ditangguhkan lantaran menunggu lama, kerana permintaaan yang begitu menggalakkan. Bukan rahsia lagi pada masa itu, ada pengedar (bukan pengedar sah EON) yang ambil kesempatan jual Proton Iswara yang siap didaftarkan pada harga yang melebihi harga pasaran. Oleh kerana zaman mewah pada masa itu, orang sanggup beli sebab lebih cepat berbanding order dengan EON. Akhirnya dapat juga saya pakai Proton Iswara pada 1993.

Pada tahun tersebut juga, saya telah berhenti dan memulakan perniagaan sendiri. Perniagaan semakin maju dan isteri mula dok bedek kereta baru. Dia kata “Bang, kalau nak tukar kereta elok tukar sekarang. Nanti anak semua dah sekolah, apatah lagi masuk sekolah menengah, susah kita nanti.”. Bapa mertua jadi batu api, “Alang-alang baik ambil Mercedes”. Oh, tidak sama sekali termakan hasutan. Bila bekerja sendiri, saya fikir macam-macam boleh jadi. Setelah fikir panjang, akhirnya saya beli Proton Wira dan Daihatsu Charade (untuk isteri) sekaligus. Malangnya, lepas 2 bulan kegawatan ekonomi 1997 mula melanda. Harga kereta menjunam. Rahmat dari kejatuhan itu, EON dan USPD (sekarang Proton Edar), mula bagi pilihan terhadap accessoriesnya. Saya ? Pastinya rugi teruk. Sementara bagi diri saya, sekurang-kurangnya saya dapat kekang nafsu dari beli kereta mewah. Kalu beli tempoh hari, pasti repossesor datang cari di rumah.

Bila enjin Campro diperkenalkan, saya mengambil sikap tunggu dan lihat. Pernah juga terdengar khabar-khabar angin, “Lu tau tak, itu campro punya engine serupa bukit dia punya tinggi dekat Tanjung Malim”. Maksudnya, enjin banyak tersadai kerana model-model Proton semakin kurang permintaannya.

Isteri telah dinaikkan pangkat Pengurus Cawangan sebuah bank. Takkan nak pakai Kancil (setelah trade in Daihatsu Charade). Dia dah mula bedek kereta baru dan berazam nak pakai imported car. Saya bagi tau dia, “ Ada orang kata enjin Campro membukit di Tanjung Malim plant. Rasanya, elok kita sokong Proton, kita ambil Waja Campro”. Akhirnya dia setuju, atas dasar nak sokong orang-orang kita. Malang sekali lagi bila Kak Rafidah Aziz Menteri jaga MITI, perkenalkan Dasar Automotif Negara dan umum pengurangan duti untuk kereta. Rugi lagi!

Saya ni asyik menyokong dan terus menyokong. Sekarang ni dah tak mampu lagi nak menyokong, kecuali kerajaan yang ada benar-benar mahu membantu industri automotif tempatan. Kini Proton kena bedal kiri dan kanan. Lihat sahajalah nasib yang menimpa model Perdana V6 apabila 2 buah Kerajaan Negeri hilang kepercayaan terhadap kualitinya. Kerajaan Negeri Terengganu telah pun menempah Mercedes Benz untuk kegunaan Ahli-Ahli Exco, manakala Kerajaan Negeri Selangor, melalui Ahli Exco Kerajaan Negerinya YB Ronnie Liew telah mencadangkan penggunaan Toyota Camry.

Entahlah, apa agaknya nasibmu PROTON!

Wednesday, July 23, 2008

Di Sebalik Tirai Persidangan Tahunan UMNO Cawangan

Mulai minggu lepas, kalau muka tak malu boleh makan free setiap hujung minggu. Ini bukan kenduri kahwin, tapi jamuan di mesyuarat agung UMNO cawangan-cawangan yang meliputi minum pagi jam 10, jamuan teh jam 4.30 dan makan malam jam 9.30 . Hujung minggu ini akan masuk minggu kedua. Kalau berminat , rajin-rajinlah jenguk Pejabat UMNO Bahagian, tengok jadual mingguan persidangan UMNO.

Sebenarnya bukan makan free yang menjadi keutamaan tetapi silaturrahim yang lebih penting. Bagi saya yang hanya akar umbi diperingkat cawangan memadai sekadar untuk ‘dengar-dengar’ dan ‘campur-campur’ perkembangan politik setempat. Rasanya tak perlu dengar cerita politik nasional kerana kita umpama ‘katak di bawah tempurung’. Malahan kalau hendak menjadi jaguh pun, cukuplah sebagai ‘jaguh kampung’!

Meskipun telah kehilangan kerusi parlimen, 3 kerusi DUN dan juga kehilangan tampuk pemerintahan negeri, UMNO setempat tetap meriah. Di bahagian sendiri pun khabarnya ada 3 calun yang sedang giat mencari pencalunan Ketua Bahagian, 2 calun Ketua Wanita, 2 calon Ketua Pemuda dan 2 calun Ketua Puteri. Tidakkah ini menggambarkan bahawa UMNO tetap segar dan tetap diterima oleh masyarakat dan mendorong mereka menggunakan wadah UMNO untuk berkhidmat?

Rasanya tidak salah untuk saya menyatakan bahawa politik UMNO tetap menarik perhatian. Malahan ketika duduk bersembang di sebuah gerai, anggota polis pun bercerita tentang siapa-siapa yang ‘race’ untuk jawatan-jawatan utama UMNO Bahagian. Oh, betapa hebatnya UMNO walau pun hilang segalanya di kawasan parlimen dan negeri, orang luar pun tetap mengikuti perkembangan!

Berkaitan isu pula, pastinya yang paling utama ialah peribadi. Macam-macam terkeluar dari ‘private life’, sikap/tabiat dan juga ada yang tunggu di pagar masjid, demi memastikan calun-calun rajin ke masjid atau tidak. Segala teropong, kamera dan telefon bimbit digunakan untuk merakamkan segala perjalanan aktiviti dan percakapan para calun. Silap-silap gaya dinding, tiang dan kemungkinan juga pekerja asing di restoran atau gerai pun adalah ‘informer’ calun yang bertanding. Manifesto pula, sudah tentu berkaitan dengan perpaduan, peralihan kepimpinan, kesinambungan perjuangan dan lebih penting ‘aku boleh tolong kamu semua’.

Meriah dan terus meriah. Barangkali inilah yang mendorong kepada pengisian Rejab, Syaaban, Ramadhan dan Syawal tahun ini. Moga-moga Allah akan memberikan keberkatan kepada kita semua .

Namun disebalik keseronokan jangan sampai alpa kepada realiti bahawa perjuangan sudah samapi ke penghujung jalan.Diri menang, parti kecundang. Perkara-perkara pokok seperti pemulihan keyakinan rakyat terhadap UMNO jangan dikesampingkan. Begitu juga dalam isu-isu penguncupan ekonomi, anasir-anasir yang menggugat agama dan bangsa haruslah diberikan perhatian. Jangan sibuk mendedah hingga terlupa menutupi keaiban kawan dan lawan. Akhir kata, kalau tidak bersedia untuk BERSATU, BERSETIA dan BERKHIDMAT, jangan tawarkan diri anda untuk bertanding. Sesungguhnya, PRU12 haruslah dijadikan iktibar dan ingatlah jangan gunakan demokrasi untuk menghalalkan segala-galanya.