Friday, July 25, 2008

Proton Oh Proton

Kereta pertamaku Ford Escort yang nampak sporty dan sesuailah sebagai orang bujang yang ingin melaram. Ford Escort, meskipun secondhand tapi dapatlah berlindung dari hujan. Sebelum tu, bergaya dengan motosikal Honda VT250, tapi dek kerana pedih mata berulang dari Klang ke Petaling Jaya setiap hari maka terpaksalah dijual untuk beli kereta cabuk tu.

Bila sudah berkeluarga, tak sesuai rasanya pakai kereta kegilaan orang muda. Anak pun dah ada carilah kereta yang sesuai, lalu trade in Ford Escort, sambar pula Mitsubishi Tredia. Proton dah keluar masa tu, tapi interest rate tinggi sebab EON yang kawal. Saya tahulah sebab dulu kerja di sebuah institusi kewangan, bahagian hire purchase pula tu. EON dulu semua kawal, umpamanya accessories wajib, pinjaman kena ambil dengan panelnya sahaja disamping rate yang dia orang tetapkan iaitu 7.1%, kalau saya tak silap. Saya yang di pihak institusi kewangan ini pun tak ada kuasa sebab kes EON pada masa itu automatic approval, bermakna kami tak boleh tolak. Namun sesuailah pada zaman tu, sebab ekonomi baru nak pulih dari kemelesetan, kalau pinjaman tak berkembang, macam mana institusi kewangan nak dapat income. Tambahan pula pada era itu juga bermulanya retrenchment dikalangangan bank dan institusi kewangan. Kalau tak silap saya dimulakan oleh Bank of America.

Bila Proton Iswara mula dikeluarkan pada tahun 1992, teringin juga untuk mencuba kereta nasional. Tapi terpaksa ditangguhkan lantaran menunggu lama, kerana permintaaan yang begitu menggalakkan. Bukan rahsia lagi pada masa itu, ada pengedar (bukan pengedar sah EON) yang ambil kesempatan jual Proton Iswara yang siap didaftarkan pada harga yang melebihi harga pasaran. Oleh kerana zaman mewah pada masa itu, orang sanggup beli sebab lebih cepat berbanding order dengan EON. Akhirnya dapat juga saya pakai Proton Iswara pada 1993.

Pada tahun tersebut juga, saya telah berhenti dan memulakan perniagaan sendiri. Perniagaan semakin maju dan isteri mula dok bedek kereta baru. Dia kata “Bang, kalau nak tukar kereta elok tukar sekarang. Nanti anak semua dah sekolah, apatah lagi masuk sekolah menengah, susah kita nanti.”. Bapa mertua jadi batu api, “Alang-alang baik ambil Mercedes”. Oh, tidak sama sekali termakan hasutan. Bila bekerja sendiri, saya fikir macam-macam boleh jadi. Setelah fikir panjang, akhirnya saya beli Proton Wira dan Daihatsu Charade (untuk isteri) sekaligus. Malangnya, lepas 2 bulan kegawatan ekonomi 1997 mula melanda. Harga kereta menjunam. Rahmat dari kejatuhan itu, EON dan USPD (sekarang Proton Edar), mula bagi pilihan terhadap accessoriesnya. Saya ? Pastinya rugi teruk. Sementara bagi diri saya, sekurang-kurangnya saya dapat kekang nafsu dari beli kereta mewah. Kalu beli tempoh hari, pasti repossesor datang cari di rumah.

Bila enjin Campro diperkenalkan, saya mengambil sikap tunggu dan lihat. Pernah juga terdengar khabar-khabar angin, “Lu tau tak, itu campro punya engine serupa bukit dia punya tinggi dekat Tanjung Malim”. Maksudnya, enjin banyak tersadai kerana model-model Proton semakin kurang permintaannya.

Isteri telah dinaikkan pangkat Pengurus Cawangan sebuah bank. Takkan nak pakai Kancil (setelah trade in Daihatsu Charade). Dia dah mula bedek kereta baru dan berazam nak pakai imported car. Saya bagi tau dia, “ Ada orang kata enjin Campro membukit di Tanjung Malim plant. Rasanya, elok kita sokong Proton, kita ambil Waja Campro”. Akhirnya dia setuju, atas dasar nak sokong orang-orang kita. Malang sekali lagi bila Kak Rafidah Aziz Menteri jaga MITI, perkenalkan Dasar Automotif Negara dan umum pengurangan duti untuk kereta. Rugi lagi!

Saya ni asyik menyokong dan terus menyokong. Sekarang ni dah tak mampu lagi nak menyokong, kecuali kerajaan yang ada benar-benar mahu membantu industri automotif tempatan. Kini Proton kena bedal kiri dan kanan. Lihat sahajalah nasib yang menimpa model Perdana V6 apabila 2 buah Kerajaan Negeri hilang kepercayaan terhadap kualitinya. Kerajaan Negeri Terengganu telah pun menempah Mercedes Benz untuk kegunaan Ahli-Ahli Exco, manakala Kerajaan Negeri Selangor, melalui Ahli Exco Kerajaan Negerinya YB Ronnie Liew telah mencadangkan penggunaan Toyota Camry.

Entahlah, apa agaknya nasibmu PROTON!

2 comments:

man_helang said...

salam bro...

betul ape ko ckp tu...aku tgk harga kete import lg murah, quality plak terjamin jika dibandingkan dgn kereta buatan tempatan...kita nih bila bli kete luar, d org ckp kita tak patriotik, tp penahkah d org pk akan kesusahan kita, beli kete satu hal, kang nak service plak satu hal...kalau dah selalu sgt kondem, baik amik kompressor mcm negeri ganu tuh...puas hati...lantak la org nak cakap ape...

melayuangkat said...

Assalamualaikum Saudara Azlan,

Memang saya setuju 'mereka' yang berkenanan kena buat sesuatu mengenai Quality kereta Nasional kita supaya layak berdaya saing di pasaran mana pun di dunia apatah lagi di tanah air sendiri berbanding dengan kereta import.

Bak kata orang tua tua Kalah membeli menang memakai. Tapi kalau harga pun mahal dari kereta import dan Q pun kurang, kita pun serba salah. Bukan tak patriotik tapi keadaan memaksa kita memilih kereta selain kereta nasional.

Jadi Pihak Proton kena memikirkan strategy baru dalam dunia pemotoran yang mencabar sekarang.

WaAllahuAlam.