Tuesday, September 2, 2008

Pendidikan: Matlamat, Misi dan Visi Peribadi (4)

J-QAF sebagai Alternatif KAFA dan SRA

Pernah suatu ketika di penghujung 2003, Dato’ Zainal Sakom telah mengendalikan sessi penerangan berkenaan Islam Hadhari di masjid kariah saya. Beliau meminta dikalangan hadirin mengangkat tangan, andainya ada diantara kami mengajar sendiri anak-anaknya sendiri berkenaan perkara-perkara asas fardhu ain. Tidak pasti samada dikalangan para hadirin berasa malu untuk mengangkat tangan atas faktor riak atau sebagainya, namun hakikatnya tidak seorang pun yang mengangkat tangan. Dengan jujur saya katakan bahawa tidak seorang pun dikalangan anak-anak yang saya ajar sendiri berkenaan perkara ini.

Melalui pengakuan dari para hadirin di atas, jelas bahawa keperluan Kelas Fardhu Ain (KAFA) dan Sekolah Rendah Agama (SRA) adalah amat penting sebagai permulaan asas pendidikan fardhu ain. Secara peribadi, saya kerap mengucapkan terima kasih, samada di majlis rasmi atau tidak rasmi, kepada guru-guru KAFA yang mengajar anak-anak saya. Saya percaya , lebih 80% ibu bapa Islam menghantar anaknya ke KAFA atau SRA.

Malang sekali, adalah menjadi trend di setiap KAFA dan SRA akan mengalami penyusutan bilangan murid di tahun 6. Maklum balas yang diberikan berhubung pemberhentian pengajian dikalangan murid tahun 6 ialah untuk memberikan tumpuan kepada UPSR. Disamping itu, timbul rungutan dikalangan guru-guru bila timbul keadaan kadar ponteng yang agak tinggi serta kenakalan murid dan mereka beranggapan bahawa ibu bapa tidak serius. Sebaliknya ia seolah-olah mencerminkan penghantaran anak ke KAFA, tidak lebih sebagai pengisian waktu petang yang terluang.

Pada tahun 2006, saya dimaklum oleh rakan, seorang Guru Besar bahawa Kementerian Pelajaran memperkenal subjek baru dikenali sebagai J-QAF di semua sekolah rendah. J-QAF bermaksud gabungan Jawi, Al-Quran, Bahasa Arab dan Fardhu Ain. Khabarnya, melalui pengenalan subjek ini, ibu-bapa tidak perlu lagi menghantar anak ke KAFA dan SRA. Walau pun demikian, saya perhatikan masih ramai lagi yang menghantar anak ke kelas tersebut.

Anak bongsu saya mula memasuki alam persekolahan pada awal 2008. Sebelum bermula sessi persekolahan, saya telah menghubungi beberapa kenalan dikalangan guru, guru besar malah penyelia di Pejabat Pendidikan Daerah untuk bertanya samada masih perlukah saya menghantar anak ke KAFA, walhal J-QAF telah wujud di sekolah rendah. Masing-masing seolah-olah teragak-agak untuk memberi kepastian. Sebalikya memberi pandangan agar menghantar juga ke KAFA seperti yang dilakukan sebelum ini.

Akhirnya, saya telah diperkenalkan oleh rakan kepada seorang guru J-QAF. Guru ini memberi tahu saya, sememangnya hasrat kerajaan untuk memperkasa Pengajian Agama Islam, Jawi dan Bahasa Arab. Seterusnya, secara tidak langsung mengurangkan kebergantungan kepada KAFA dan SAR kerana modulnya yang hampir serupa. Modul ini menghendakki murid-murid hadir ke Kem Amali Solat, pada hari Sabtu setiap 3 bulan (kalau saya tidak silap). Walau bagai mana pun, beliau menasihat agar tetap menghantar anak mengaji Al-Quran kerana beliau berpandangan bahawa tahap kecerdasan murid-murid tidak setara akan menyukarkan proses pembelajaran. Dengan maklumat tersebut, saya membuat keputusan tidak menghantar anak ke KAFA seperti kelazimannya. Setakat hari ini, tiada sebarang rumusan dapat dibuat kerana masih terlalu awal untuk berbuat demikian dan tidak pasti samada keputusan saya telah membuat keputusan tepat (?).