Tuesday, January 24, 2012

Kecoh Di Jalan Kebun - Lain Kali Jangan Bawa Pemimpin Bukan Melayu Untuk Hina Pemimpin Melayu

Ahli Parlimen Kota Raja Dr Siti Mariah sepatutnya telah arif dengan sensitiviti masyarakat di Jalan Kebun. Hampir 4 tahun beliau menjadi AP di situ, sepatutnya beliau terlebih maklum dengan persekitaran di Jalan Kebun.

Oleh kerana semenjak Sabtu lalu yang lalu saya berada di utara Semenanjung, saya kurang mengikuti perkembangan politik di blog, melainkan hanya sekali lalu sahaja (apabila punya ruang).

Sebenarnya silap besar membawa orang bukan Melayu untuk berucap menghina pemimpin Melayu. Samada Che Bard, Haris Ibrahim mahu pun Mat Sabu boleh hina Najib dan Muhyiddin di Jalan Kebun, tapi bukan oleh pemimpin bukan Melayu.

Malah jika Presiden MIC G. Palinivel sekalipun yang berucap menghina Nik Aziz dan Hadi Awang di Jalan Kebun, beliau akan menerima padah yang sama. Hal ini semua pihak harus perlu maklum.

Bagi saya, kalau dah nama tajuk program pun "Asal Bukan UMNO", tidak dapat tidak pasti akan keluar ayat-ayat penghinaan terhadap pemimpin-pemimpin Melayu. Jadi membawa pemimpin Hindraf adalah satu kesilapan besar.

Dalam bahasa mudahnya, Anwar Ibrahim dan Hadi Awang boleh datang berucap untuk hina sesiapa pemimpin Melayu tetapi bukan Lim Kit Siang, Karpal Singh atau Tian Chua.

Itulah uniknya Jalan Kebun.

5 comments:

praha2 said...

eden teringat kato kato ulama, Nabi saw bersabda " oran Islam tak bolih memfitnah sesamo Islam" kan ini pogangan kito? mengapo pulo nak bawa oran bukan Islam menghino oran Islam?
kalo dah oran Islam tak bolih mengapo oran bukan Islam dibolih kan?
tak masuk akal. Baral kot?

Anonymous said...

sepatutnya semua kafir tu disembelih aja. kalau ingat nak jadi hero keling/hindu, sila balik ke india. itu tempat kamu keling sial.

Anonymous said...

http://1.bp.blogspot.com/-LZaiae3qQlE/Tx4zKQZdTAI/AAAAAAAABQk/wb3s_B5kg9Y/s1600/dap+selangor.jpg

jati kg jelan dusun said...

pak cik ada masa kejadian..dekat dgn rumah, tapi tak pergi pun....program India tapi ramai org melayu..

pak cik tak nak menyebelah mana2 pihak..dua2 pakcik xsetuju...

pttnya pemuda umno tu kena hormat juga waktu azan, mana boleh main preng3 motor waktu solat...kami penduduk kg sebenarnya lebih terganggu dgn bunyi mat rempit dr ceramah tu..kenapa perlu sampai mcm tu?

apa pun, politik pecah belah semakin menjadi-jadi...salam aman dr pakcik buat semua..

BoyDontUcry said...

http://tukartiub.blogspot.com/2012/01/pembaca-sila-nilai-sendiri.html