Sunday, October 30, 2011

MTUC - Lu Jangan Sebok Nak Piket Saja, Dedahkan Sekali Siapa "Kontraktor Tenaga Kerja" Di Malaysia

Seorang rakan menghantar risalah MTUC berhubung penentangan mereka terhadap Akta Kerja 1955. Antara lain, MTUC menghuraikan sebab musabab tentangan mereka kepada out-sourcing oleh kebanyakan majikan di Malaysia.

MTUC sepatutnya bukan sahaja mengedar risalah tuntutan menolak pindaan Akta Kerja 1955, tetapi lebih elok dedahkan nama-nama kontraktor tenaga kerja untuk perhatian semua.
Dari situ rakyat akan dapat tahu siapa sebenarnya mereka dan dari situ juga bakal terdedah yang kebanyakan kontraktor tersebut adalah cenderung kepada pembangkang.

Dedahkanlah kalau berani dan jangan jadi alat pembangkang untuk burukkan kerajaan.

1 comment:

sesejuk mata memandang said...

Kita tabik atas sikap MTUC yang mahu berpatah arang dengan majikan mereka iaitu Kerajaan Malaysia cuma disebabkan tidak bersetuju dengan pindaan AK55 yang telah dibentangkan dan dibacakan di Parlimen.

Soal nya kenapa MTUC menentang. dan siap dalang disebalik nya . Kiat lihat senario terdahulu berapa undi Presiden sekaramng menang berbdanding undi yang diperolehi oleh Bekas Presiden MTUC juga calun kalah PKR Syed Shahir (klau tidak silap saya)

Tidak mungkin kah jarum berjalan mendedak Kongres membuat keputusan berpiket. Pada MTUC - jawapan nya mudah Anggaplah apa sahaja yang mahu dilakukankan oleh Majikan semua nya tidak betul kecuali MTUC yang mencadangkan clausa mana yuang perlu dipinda , mana yang mahu dibuang atau mana yang patut ditambah.

Saya mempunyai sedikit pengalaman dalm soal mengendalilkan kesatuan satu masa dulu. Nasihat saya kepada majikan mudah , tersukan sahaja hasrat membuat pindaaan, soal kesatuan ketepikan dulu, beri jaminan terbuka kepada semua pekerja yang ada di Malaysia , bahawa kerajaan akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang penyelewangan dari cara menterjemahakan pindaan itu nanti.

Kita lihat apa kesatuan boleh buat.. Pada saya mereka berpiket mereka hak mereka , undi pun hak mereka,kerana jika kerajaan telus tidak perlu takut dengan ugutan kerana bukan semua ahli MTUC ahli Pembangkang yang akan mengundi Pembangkang dan bukan juga semua ahli MTUC akan mengundi BN.

Kepada Dato Menteri Sumber Manusia, usah gusar teruskan hasrat demi membela kebajikan pekerja. Biar lah kerajaan mendahului MTUC dalam membela pekerja dan jangan biarkan MTUC menjuarai isu semasa.