Wednesday, July 6, 2011

BERSIH Punya Pasal Parang Naik Harga RM28

Kawan aku yang seorang ini memang panas baran tapi bukan gangster. Pernah satu hari, depan mata aku (kalau tak silap pertengahan 90an), ketika sedang minum di sebuah restoran, seorang otai yang disegani di kawasan aku panggil dia keluar restoran.

Dia dibawa ke bawah pokok di tepi longkang dan tiba-tiba PANNNG!!! penampar Jepun hinggap ke mukanya. Tapi kawan aku tak berdarah pun dan tetap tegak berdiri. Bila tengok kawan aku tetap tegak dan tak berdarah, otai tu pun melutut memohon maaf.

Ikut cerita orang, kalau otai tu pukul orang, gerenti yang orang dipukul itu tumbang dan berdarah. Maka sebab itulah otai tu respect kat dia. Masa tu ramai yang menyaksikan peristiwa itu dan kawan aku ini mula orang pandang.

Bila timbul cerita BERSIH kawan aku ini mula naik angin. Bila aku jumpa dia, mulalah dia membebel. Aku lebih suka bincang bab politik, tapi dia pula sebok buka bab gaduh.

Pada dia, bukan gaduh yang dicari. Sebaliknya, pada pendapatnya biar dia orang bergaduh. Biar masing-masing rasa, tambahnya.

Aku sanggah pendapatnya dan aku beritahunya sekarang semua orang bertamaddun takkan sampai nak bergaduh. Biasalah bagi orang keras kepala macam dia, takkan dia nak terima pendapat aku.

Dia sering bagi tahu supaya beli parang. Walhal, 3 parang aku pernah aku bagi kat dia untuk diasah. Itu pun, aku beli bukan nak tibas orang tapi dibeli untuk gotong royong adik-beradik menebas semak di kebun pusaka sebab arwah emak aku sering bising sebab kebun tu tak dijaga. Aku beli parang tu cuma RM14 sebilah pada tahun 2002.

Berbalik pada kawan aku, pagi tadi aku jumpa dia. Secara bergurau, aku bertanya.

"Dah beli parang bang?"

"Sial!" jawabnya

"Apahal?"

"Kau tahu parang dah naik harga. Dah naik RM28. Aku tanya taukeh tu, apa pasal mahal? Selalu cuma RM18. Kau tahu apa taukeh tu cakap? Dia kata sekarang banyak orang beli barang woooo..."

Dalam hati aku, payah orang tua ni.....

No comments: