Sunday, January 2, 2011

Shamsul Iskandar Mohd Akin: 2011 Tahun Pemulihan Malaysia

“Ayuh kita nobatkan 2011 sebagai Tahun Pemulihan Malaysia!” – Shamsul Iskandar Mohd Akin, Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK), sempena dalam perutusan Tahun Baru 2011.

Seorang pemimpin yang cerdik dan berwibawa, seperti Tun Dr Mahathir akan meletakkan sasaran terlebih awal terhadap sesuatu perancangan. Umpamanya, untuk mencapai status negara maju melalui ‘Wawasan 2020’, awal 1990an lagi sudah diisytiharkan sasarannya.

Begitu juga Tahun Melawat Melaka, negeri kelahiran Shamsul atau pun Tahun Melawat Kelantan; Ali Rustam mahu pun Nik Aziz takkan buat, besok nak masuk tahun baru, hari ini baru nak isytihar.

Kalau dibaca kenyataan di atas, jelas ia berbentuk seruan atau minta endorsement dari tokan dan balaci-balacinya supaya dinobatkan sebagai ‘Tahun Pemulihan Malaysia’.

Satu lagi persoalan ialah apa yang nak dipulih. Akhlak pemimpin tertinggi PR? Atau membetulkan penyelewengan pemilihan pimpinan AMK seperti didakwa Che Bard?

Jelas apa yang dilakukan oleh Shamsul, mencerminkan beliau berjiwa kerdil dan amat rendah kecerdikannya. Kenyataan penuh beliau boleh rujuk disini.

No comments: