Sunday, December 1, 2013

Orang Ini Akan Dilantik Sebagai Petugas Pusat Mengundi SPR? Alamat Ramai Yang Tak Setuju!


Khabarnya ada permintaan dari parti politik kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) supaya dibenarkan mereka yang berjawatan dalam parti untuk dilantik sebagai petugas SPR. Ini menimbulkan persoalan, apakah tidak cukup dengan hak menghantar petugas pilihan raya parti, seperti pemerhati barong, ejen tempat mengundi dan ejen pengiraan undi untuk memerhati proses pengundian?

Tidak dapat dipastikan parti mana yang mencadangkan perkara sedemikian kerana kenyataan media SPR berkenaan laporan post mortem PRU yang dikeluarkan semalam tidak menyebutkan mana-mana pihak tertentu.

Sebaliknya, SPR dalam menjawab isu berkenaan bertegas dengan pendirian bahawa pelantikan petugas-petugas rasmi mereka tertakluk kepada syarat yang mereka bakal dilantik adalah bukan penyandang jawatan dalam mana-mana parti politik. Nampaknya, peraturan itu amat jelas sekali.

Bayangkan jika petugas-petugas Tempat Mengundi adalah terdiri dari mereka yang berjawatan dalam parti masing-masing, pasti mengundang ketegangan di pihak-pihak yang bertanding. Sedangkan pengasingan dibuat dikalangan penyokong parti yang bertanding, samada di hari penamaan calon mahu pun hari pengundian telah acapkali menimbulkan ketegangan dan provokasi, apatah lagi kalau mereka ini bertembung secara berdepan serta berdekatan. Silap-silap gaya akan berlaku simbah menyimbah dakwat kekal.

Namun begitu dipihak SPR dalam konteks penambahbaikan, mengambil keputusan akan memberi keutamaan orang tempatan, seboleh-bolehnya kakitangan kerajaan yang berkerja di premis pusat mengundi, dan sebaik-baiknya mempunyai kemudahan pengangkutan sendiri. Disamping itu, pelantikan petugas-petugas SPR dalam kalangan penjawat awam ini, akan dibuat berdasarkan gred-gred tertentu bagi memudahkan kefahaman mengenai proses pilihan raya dan kepimpinan dalam kalangan petugas-petugas itu.

Dalam pada itu, kami di blog Akar Umbi mengalu-alukan hasrat SPR untuk mempertahan dan memperkasa kebebasan dan kredibliti atas prinsip 'bebas & adil'.dalam menjamin hak dan suara rakyat melalui peti undi.

Jika usaha-usaha penambahbaikan dilaksanakan atas prinsip disebutkan di atas, rasanya tidak salah jika disyorkan SPR diangkat dengan taraf Di Raja dan bakal dikenali sebagai Suruhanjaya Pilihan Raya Di Raja!

4 comments:

jebat said...


Mula mula minta orang parti jaid petugas, kemudian minta orang luar jadi petugas .

Akhir sekali kata SPR tak adil
SEBAB DIA TAK MENANG DAMAL PR.

Anonymous said...

Orang macam stopa ali pun pas masih kutip lagi buat pemimpin contoh...pas macam kutip spender yang ditiup angin di tepi jalan untuk pilih pemimpin...kah kah..stopa.the spender man masih layak jadi pemimpin pas alahai....kaki berzina jadi ikutan ahli pas....babi babi...ustaz kazim macam giler pusk pas hentam...si stopa ali ko buat diam....pas =parti ajaran syiah...selamatkan malaysia dari anjing syiah..

Anonymous said...

spr sengaja diserang utk tunjukkan tidak punya kredibiliti...

setuju kalau spr diberi taraf diraja sbgai cermin 'bebas & adil' dlm mengurus pilihan raya negara

Anonymous said...

Congrats SPR

tan sri aziz harus dikekalkan demi menjamin professionalism dalam spr