Wednesday, January 9, 2013

Anwar Tegak, Hadi Tunduk & Lim Kit Siang Bongkok Di Tibai Khalid Ibrahim


Mungkin sudah tidak tertahan dengan karenah pemimpin-pemimpin tertinggi Pakatan Rakyat, khususnya bossnya Anwar Ibrahim, MB Selangor TS Khalid Ibrahim hari ini secara terbuka memihak kepada kenyataan Sultan Selangor dan MAIS.

Berikut adalah laporan yang dipetik dari Media Selangorku;


SHAH ALAM, 9 JAN : Kerajaan Selangor mengingatkan semua pihak supaya tidak menjadikan penggunaan kalimah Allah dalam lagu Selangor sebagai suatu isu besar kerana tiada unsur penghinaan dan penyalahgunaan kalimah tersebut.
Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, penggunaan kalimah Allah hanya menjadi suatu kesalahan sekiranya terdapat unsur-unsur penghinaan dan penyalahgunaan seperti menghasut umat Islam untuk bertukar agama.
Abdul Khalid berkata, ia sejajar dengan fatwa di bawah Seksyen 47 Enakmen Pentadbiran Agama Islam (Negeri Selangor) 2003(Pindaan 2010).
“Wajib bagi umat Islam menjaganya dengan cara terbaik dan sekiranya terdapat unsur-unsur penghinaan atau penyalahgunaan kalimah tersebut, ia perlu disekat mengikut undang-undang Perlembagaan Persekutuan.
“Enakmen ini perlu dibaca dan difahami secara menyeluruh untuk mengelak sebarang kekeliruan,” katanya pada sidang akhbar selepas mesyuarat Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri, hari ini.
Abdul Khalid turut menambah, DYMM Sultan Selangor adalah Ketua Agama Islam bagi Negeri Selangor dan Kerajaan Negeri sentiasa menghormati kuasa tersebut.
Semalam, DYMM Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah bertitah bahawa kalimah Allah hanya boleh digunakan oleh orang Islam dan orang bukan Islam diharamkan untuk menggunakannya.
Manakala pimpinan Pakatan Rakyat menerusi presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang menyatakan pandangan bahawa Islam tidak menghalang penganut agama lain menggunakan kalimah ‘Allah’.

Tentunya Khalid dalam posisi yang amat sukar, apatah lagi menampung tugasan sebagai Pengerusi Portfolio Agama Sel angor.

Berdiam diri bermakna dirinya bersetuju dengan perlekehan tehadap Sultannya dan MAIS. Malah, perwartaan warta tersebut dibuat semasa beliau menjadi ketua pentadbiran negeri.

Lihat warta rasmi Kerajaan Negeri Selangor seperti di bawah:-



 Dengarkan kenyataan Anwar mengenai MAIS dalam video di bawah,

No comments: