Thursday, May 19, 2011

Salahuddin Ayub Bekas Kerani MUI Bank Pertikai Penggabungan Bank


Salahuddin Ayub, calon Timbalan PAS yang telah menarik diri dari persaingan, dengan mudah mengandaikan penggabungan Bank Islam Malaysia Bhd dan Bank Muamalat mempunyai unsur-unsur bail-out.

Apa pengalaman Salahuddin dalam perbankan?

Kalau bersandarkan maklumat dari Wikipedia, biodata Salahuddin ditulis sebagai pernah berkhidmat sebagai pegawai kewangan den
gan MUI Bank (1980). MUI Bank pun hari tidak wujud lagi, ekoran penggabungan bank-bank kecil dengan entiti yang lebih besar.

Yang menghairankan, diploma diperolehi pada tahun 1983 dan tahun persekolahan terakhir beliau ialah 1980. Baca biodata Salahuddin di [SINI]

Itu sebabnya saya katakan pengalaman Salahuddin hanya sekadar kerani bank.

Berbalik kepada penggabungan BIMB dan Bank Muamalat, jika penggabungan menjadi kenyataan pun entiti baru sukar untuk mengatasi kedudukan ranking yang sedia ada berdasarkan aset.

Sumber Carta : 1-million-dollar-blog

Sepatutnya, Salahuddin mengalu-alukan entiti bank Islam yang bakal bersaiz lebih besar.

5 comments:

Anonymous said...

kalau kerani bank bolehlah...takut2 pemandu van atau jaga bank jee...

Bobrastaman said...

Dah takda pengalaman, kenapa banyak bunyi si MR.S ni, Kalau sekarang kelulusannya sekadar jadi Despacth merangkap kerani boleh la..!!?

Anonymous said...

Biasalah puak pembangkang, ramai (tidak semua) di antara mereka bila bercakap selalu semborono. Kekadang tu bila mengulas isu-isu tertentu cara mereka bercakap menampakkan kekurangan tahap kecerdikan mereka yang maksima. Orang sebegini suka cakap ikut sedap mulut (atau mungkin merujuk kepada lapuran akhbar Harakah yang 2 X 5 dengan mereka tahap kecerdikkannya)tanpa berpandukan fakta sahih. Macam mana lah nak pegang jawatan menteri kalau-kalau puak PR menang PRU nanti (itu pun kalau tak kena kelentong dengan DAP nanti).

Kekadang mereka yang jenis cetek ilmu akan cuba bercakap berdegar-degar dengan harapan orang akan beranggapan dia seorang yang bijak otaknya. Macaman negara nak maju kalau pemimpin jenis semborono ini jadi menteri? Hujah-hujah terlalu lemah dan tidak membina lansung!!!

Cubalah berfikir di luar kotak dan cubalah bergaul dengan orang-orang yang arif tentang isu-isu tertentu sebelum buat kenyataan. Buat kerja rumah dulu sebelum mengulas sesuatu isu. Mereka2 jenis ini kalau berdebat dengan Dr. M habis lah kena tapau.

Puting Beliong,
Shah Alam

Anonymous said...

Ni jenis Mahfuzz et all yang suka terpekik terlolong nak tunjuk dialah jaguh dalam segala isu (gila glamer). Cakap lebih isi tarak. Buang masa saja layan orang-orang begini. Semua cuba nak menonjolkan diri dan nak jadi hero. Nak kencing budak sekolah tadika bolehlah, nak kencing orang macam aku boleh..... BOLEH BLAH!!!!

Tahu membangkang segala isu saja, idea bernas lansung tiada. Typical pemimpin PAS kaki buat ceramah. Mereka sahajalah yang paling cerdik dalam dunia padahal bodoh sebab dalam diam kena kencing oleh DAP. Bersongkol dengan mereka tak mengapa tapi niat nak cuba berbaik-baik sesama orang Islam tak mahu. Dasar bodoh sombong!! Nak kata mereka bijak, tak juga.... Hanya segilintir sahaja yang berwiba dan banyak ilmu dunia dan akhiratnya. Sampai bila-bila PAS tak akan berjaya selagi reformasi minda puak hati batu masih diangkat jadi pemimpin mereka.

Puting Beliong

Anonymous said...

kerani cap ayam jer xpyh nak cakap pasal kewangan la.pakatan pas ngan dap yang terang tolak islam ape lak kejadahnya mengadaikan agama untuk bjuang dengan penentang islam