Thursday, February 3, 2011

Memang Wajar Pun Kepala Nik Aziz Perlu Diketuk

Aiik..... kalau ditarik balik, maknanya adalah bantuan. Kalau tiada bantuan masakan keluar perkataan "menarik balik".

Inilah hakikat yang perlu diakui semua penyokong PAS dan rakyat jelata yang selama ini kerajaan Pusat memang membantu Sekolah Agama Rakyat (SAR). Semasa menikmati kemudahan peruntukan per kapita, usahkan nak bagi tahu kepada rakyat jelata, ucap terima kasih pun tidak!

Sebenarnya ada sesuatu yang disembunyikan oleh TGNA tentang isu SAR. Mungkin TGNA telah sengaja disalah maklumkan, sebaliknya bukannya penarikan balik tetapi cuma lapse setahun iaitu pada 2002. Tahun berikutnya, SAR terus menikmati hingga ke hari ini. Bahkan khabar angin mengatakan Kementerian Pelajaran Malaysia akan menaikkan bantuan dari RM60/pelajar kepada RM100/pelajar berkuatkuasa 2011.

TGNA boleh setiap masa memutar belitkan fakta kepada semua orang, tetapi semua orang tidak boleh diputar belikan setiap masa. Saya pernah menyentuh isu SAR di SINI.

Semasa kemuncak isu SAR, sebenarnya pihak kerajaan persekutuan telah menawarkan option pengambilalihan dan menyerapkan semua guru kepada perkhidmatan kerajaan, disamping menawarkan gaji berdasarkan kelulusan dan kelayakan. Dalam soal ini siapa yang zalim, TGNA atau TDM? Demi politik PAS menghasut dan menghebahkan kepada seluruh negara, kononnya TDM hendak menghapuskan SAR.

Hakikatnya soal menghapus SAR tidak timbul, sebaliknya yang dicadangkan ialah penambahbaikan terhadap institusi tersebut demi kebaikan pelajar, kebajikan guru dan ibu bapa yang menanggung kos pendidikan terhadap anak-anak mereka.

Dalam kes di Selangor, ekoran dari isu tersebut kerajaan negeri telah menyerahkan Sekolah Menengah Agama kepada kerajaan pusat pada Disember 2004. Rujuk kepada artikel saya di SINI.

Berbalas-balas salah menyalah ini sebenarnya sepatutnya dihentikan, sebalik dimanakah titik pertemuan untuk membetulkan keadaan yang patut dicari. Jadi tidak hairanlah untuk kita menyokong kenyataan TDM yang kepala Nik Aziz dan Anwar Ibrahim perlu diketuk terlebih dahulu!

No comments: