Tuesday, February 1, 2011

Nak Berimamkan Siapa - Najib Atau Nik Aziz?

Tanpa Nama berkata...

agak2, kalau diberi pilihan untuk smbhyg berjemaah dengan pemimpin, antara dua orang ni:

1) Nik Aziz

2) Najib

sapa yang rakyat pilih nak bt imam? ak x rasa rakyat nak smbhyg berimamkan najib... ak sendiri x sanggup nak smbhyg berimamkan pemimpin yg tidak menjalankan dasar pemerintahan berdasarkan Agama Islam yakni hukum2 yg diperintahkan oleh Allah SWT sendiri di dalam Al-Quran... insaflah selagi pintu taubat masih terbuka... Amin...

Di atas ialah komen di blog Husin Lempoyang.

Rasa terpanggil untuk beri komen pada komen di atas. Memandang blog Husin Lempoyang adalah So-Po, pastinya komen di atas bukannya merujuk kepada bab sembahyang tetapi secara sinisnya menyentuh bab politik.

Bila bercakap bab politik ini, tiada siapa pun pemimpin agong yang ada dimuka bumi ini dapat menyamai Nabi Muhammad. Itu sebab, bila bab dunia Rasulullah, menyerahkan sendiri kepada yang ahli untuk menguruskannya.
Dalam sejarah peperangan dizaman Rasulullah, Umar pernah memberi pandangan mengenai strategi peperangan kepada Rasulullah. Umar bertanya kepada Rasulullah, samada taktik yang digunakan oleh baginda datang dari wahyu atau dari dirinya sendiri. Setelah pasti ia bukan wahyu, maka Umar memberi pandangannya dan lantas pula diterima oleh Rasulullah.

Bukannya bertujuan memperkecilkan kebolehan Nik Aziz dalam hal pentadbiran tetapi kalau nak berketua seorang pentadbir, rasanya Najib lebih berkebolehan dari Nik Aziz. Kedua-duanya pernah menjadi MB, namun soalnya pernahkan Nik Aziz memegang portfolio menteri dan seterusnya PM? Ini bab dunia beb....

Satu lagi, Nik Aziz terlalu dipandang mulia oleh para penyokong-penyokong. Bila ditegur oleh Dr Mahathir sedikit, maka mulalah melenting. Satu ketika dibangkitkan perihal tajaan haji kepada Nik Aziz dan pada beliau dianggap sedekah. Kenapa pula dia tak tolak seperti Rasulullah menolak pemberian kepada dirinya dan anggota keluarganya?

Nik Aziz kena sedar yang beliau berjawatan MB. Kalau bukan berjawatan MB, ada tak orang nak taja hajinya? Pernah diriwayatkan, Rasulullah menegur seorang amil bila ada wang berlebihan di tangannya. Rasulullah tanya dari mana puncanya wang tersebut. Jawab si amil, itu sedekah dari pembayar zakat. Rasulullah marah dan menyatakan "kalau kamu bukan amil, adakah dia akan memberi sedekah kepada kamu?".

Dalam Islam sendiri terkandung akidah, syariah dan akhlak. Kecuali akidah, dua lagi asas Islam itu mengandungi hubungan dengan Allah dan hubungan dengan manusia. Maknanya, ia diatur mengikut kehendak dunia mahupun akhirat.

Ahhhhh..... malaslah aku nak berkhutbah. Aku ni jahil dan yang lebih pandai ialah orang-orang PAS. Kalau kau orang nak tahu perihal hadis dan riwayat yang berkaitan di atas, kau orang pergi tanya orang-orang PAS. Dia orang tu bukan tak tahu, cuma dia menyorokkan dari kau orang semua demi kepentingan politik mereka!

2 comments:

Gerakan Timur said...

Salam,

mohon link dari blog AU ke :

http://gerakantimur.blogspot.com.

GT dah linkkan blog AU juga.

Jom lanyak fuckatan.

salam perjuangan dari GT.

Akar Umbi said...

GT... done