Saturday, February 5, 2011

Anwar Ibrahim Sakit Mental : Berubah Pendirian Setiap Dekad

Bermula 1972, Anwar Ibrahim mula memperkenalkan dirinya sebagai tokoh muda yang memperjuang Islam melalui ABIM.

Menjelang pilihanraya 1982, Anwar Ibrahim menyertai UMNO, sebuah parti nasionalis dan diberikan laluan oleh Dr Mahathir untuk bertanding kerusi parlimen dan seterusnya menyertai kerajaan melalui perlantikannya sebagai Timbalan Menteri.

Pada tahun 1993, menghampiri kemuncak tertinggi hiraki parti dengan kejayaannya mengambilalih jawatan Timbalan Presiden UMNO dari Allahyarham Pak Ghaffar Baba. Tetapi ini tidak kekal lama dan tersingkir dari UMNO pada tahun 1999.

10 tahun berikutnya dan setelah menghadapi ranjau politik yang amat getir dengan tuduhan mahkamah dan menjalani hukuman penjara serta kehilangan jawatan yang kedua tertinggi dalam pentadbiran negara, Anwar akhirnya dibebaskan dari penjara apabila Pak Lah mengambilalih jawatan PM Malaysia.

Dalam tempoh ini, menyaksikan perubahan agenda dalam gerak politik Anwar Ibrahim, melalui KeADILan dan kemudiannya PKR yang akhirnya meninggal suatu misteri siapa Anwar yang sebenarnya?

Perubahan yang berlaku pada pendirian Anwar disetiap dekad, menjadikannya seolah-olah Anwar seorang opportunis didalam persada politik negara dan pastinya jawatan PM menjadi impiannya.

Dekad berikutnya, samada bermula 2012 atau 2013, PRU berikutnya yang berlangsung tentunya menjadi tempoh yang amat kritikal kepada Anwar. Mungkinkah ia bakal dapat mencapai impiannya pada dekad tersebut?

Ketahui siapa dan apa yang Anwar Ibrahim lakukan melalui ulasan Wong Mun Chee yang tersiar di SINI.

No comments: