Friday, May 31, 2013

Ramai Tak Perasan Pada 2009 Teng Chang Khim Pernah Perjuangkan Autonomi DAP Dalam Urus DUN Selangor - Terbaru Dia Isytihar Akan Cuba Lagi


Selepas dilantik sebagai Exco Kerajaan Selangor, bekas Speaker DUN Selangor Dato' Teng Chang Khim membuat kenyataan bahawa beliau akan meneruskan hasrat untuk memastikan draf Enakmen Suruhanjaya Perkhidmatan Dewan Undangan Negeri Selangor (SELESA) dibentang dan diluluskan oleh DUN.

Dalam laporan yang dipetik dari The Star,
Teng said one of the democratic reforms needed to be carried out would be to pass the Selangor Legislative Assembly Service Commission Enactment (Selesa) drafted in 2009, which was not passed previously "due to some obstacles".
The draft defines the function and role of the executive and legislative branches of government in the state, including clearer roles and functions of the legislative assembly through the state assembly, executive council through the Mentri Besar and state exco members and judiciary under the Federal Constitution.
Asked what the obstacles were, Teng said the previous exco had blocked it.
"Now that I'm in the exco, I will get rid of these obstacles," he said.
Mungkin ramai yang tidak perasan bahawa draf enakmen berkenaan telah dirangka pada 2009 yang dikaburi dengan matlamat pemisahan kuasa antara perundangan, eksekutif dan kehakiman.

Hakikatnya, Teng yang ketika itu merupakan Speaker DUN Selangor mahukan autonomi terhadapnya melalui Suruhanjaya Perkhidmatan DUN Selangor (SELESA).

Speaker melalui Suruhanjaya berkenaan adalah berkuasa dalam mengetuai pengurusan, pejawatan, kewangan dan perkhidmatan, malah juga bertanggungjawab dalam pengurusan aset milik DUN Selangor.

Malahan melalui usaha berkenaan, DUN dan semua aset dan sumber manusianya bukan secara lansung dibawah perkhidmatan kerajaan negeri.

Dari kenyataan Teng di atas, jelas bahawa halangan utama terhadap kegagalan pembentangan draf enakmen berkenaan ialah Majlis Exco sendiri.

Nampaknya beliau masih tidak berputus asa untuk meletakkan pengawalan dan penguasaan DAP terhadap pengurusan perkhidmatan DUN Selangor, apatah pula seorang lagi ADUN DAP Hanna Yeoh telah dilantik ke jawatan tersebut.

Soalnya, apakah kali ini MB Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim akan menuruti telunjuk Teng?

Maklumat kandungan draf enakmen berkenaan boleh dibaca SINI.

No comments: