Friday, January 6, 2012

VC Sahol Hamid Tidak Sehebat Ibrahim Shah Dalam Tangani Karenah Politik Siswa?

Menurut pemerhatian dikalangan warga UiTM sendiri, Naib Canselor Dato' Prof Dr Sahol Hamid tidaklah sehebat mantan VC Tan Sri Prof Dr Ibrahim Abu Shah dalam menangai karenah siswa pro pembangkang di UiTM.
Meskipun di atas, adalah contoh ucapan taniah kepada Sahol Hamid berhubung dengan laporan polis dan penafian MOU UiTM dengan Kerajaan Selangor, namun bukanlah satu langkah pencegahan. [Laporan klik SINI]

Sumber dikalangan warga UiTM itu menambah, meskipun dulu mungkin dalam banyak perkara beliau bercanggah dengan mantan VC, tapi bab mempertahan kerajaan Ibrahim Abu Shah lebih ke depan.

Betulkah pandangan tersebut?

15 comments:

Anonymous said...

Itu dahulu dimana kerajaan begitu Positif dan memberikan sokongan yang kuat bila dipertahankan....hari ini kerajaan bagaikan berada di awang2an yang sentiasa tidak teguh dengan pendirian dan ketetapan mereka sendiri..look around..hari ini kata tidak boleh ..esok menjadi boleh pulak..lu fikir lah sendiri.

Sistem stinks dan diperkotak katikan akibat sikap kerajaan sendiri.Sehingga rakyat berbelah bahgi..

wallahu wa'lam

Anonymous said...

aku sangat setuju atas pandangan anon di atas ni. Kenapa kerajaan yang memerintah seperti tiada pegangan dan sering dilihat tunduk atas tekanan PR dan NGO? Apakah ini yang dimaksudkan dengan gaya politik baru? Persoalannya adakah rakyat banyak yang setia mendukung dan menyokong kerajaan memerintah faham? Macam tak cukup penerangan je... Jika begitu, maka sia-sia sahaja pengorbanan kerajaan. Yang dikejar tak dapat, yang dikendong bertaburan.

Anonymous said...

salam,

setuju dengan anon 6:15

kerajaan yang flip-flop membuatkan mereka-mereka yang pada awalnya berpendirian dalam sesuatu isu kelihatan seperti orang bodoh. ini amat tidak bagus untuk seorang VC.

-zahimi-

Anonymous said...

Ya sangat betul tentang VC UiTM. Bukan sahaja dia tidak secerdik Tan Sri Ibrahim, malah sikapnya yang macam keling samseng telah menyebabkan ramai warga UiTM tidak bersetuju dengannya. Dia bukan pendengar yang baik malah seorang yang selalu mengikut rasa amarahnya.

Malangnya VC sebodoh ini disambung kontrak nya dua tahun lagi bermula 1/1/12 kerana dikatakan pandai kipas KPT. Dato' Seri Perdana Menteri... tolonglah... VC ini bukan yang baik untuk kesinambungan dan arah tuju UiTM.

Tak nak VC ni, ambil lah yang lain... please..

ramleideas said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

dato sahol lebih hebat dari ibrahim abu shah dalam banyak perkara. yang tak cerdik adalah ibrahim abu shah dan kroni. page ini dan org2 yg komen negative tu mesti org2 yang incompetent, and then selalu dengki. uitm lebih maju dibawah pentadbiran dato sahol! hidup dato sahol! you all yang komen2 ni saya rasa komen yg kurang cerdik. biasa la, bila dengki dengan org mcm tu la jadi nya!

Anonymous said...

Hahah uitm kini lebih hebat di bawah dato sahol. Mantan vc kotor orangnya. Dia lah yang ebih kuat kipas org semata mata nak jadi vc forever. Bak kata timbalan menteri kpt, bersyukur ibrahim abu shah tidak sambung menjadi vc. Heheheh

Anonymous said...

Bodoh la admin dan beberapa pengomen yg tidak cerdik dlm page ni. Korang tu cemburu je lebih. Padan muka. Aku bersyukur ibrahim abu shah tiada lagi dalam uitm, aku harap kroni nya juga dibuang semuanya. Banyak perubahan yg sangat baik dilakukan oleh dato sahol setelah menjadi vc uitm. Pemimpin yg mcm dato sahol yg aku sanjungi! Untuk kroni mantan vc, GET A LIFE!

Anonymous said...

Pertamanya I ucapkan jutaan terima kasih kpd Admin blog ini krn memberikan peluang kpd kami semua utk mengutarakan pendapat kami berkenaan kepimpinan YBhg. Dato' Sri Prof.Ir.Dr.Sahol Hamid Bin Abu Bakar, FASc, Naib Canselor UiTM.

Admin tidak seharusnya dipersalahkan krn create post sebegini krn beliau hanya bertujuan utk menarik perhatian audiens utk turut sama mengikuti sesi pencerahan 'ilmu sebegini.

Pada pendapat I yang miskin 'ilmunya ini, YBhg. Dato' Sri VC UiTM ialah seorang yang sangat mengambil berat serta cakna dgn permasalahan seluruh warga UiTM.

Di antara contoh sumbangan terbesar oleh YBhg. Dato' Sri VC kpd warga UiTM & anak bangsa khususnya ialah dgn mewujudkan program Mengubah Destini Anak Bangsa (MDAB) yang menawarkan program pengajian utk anak2 orang miskin yang tidak berkemampuan utk melanjutkan pelajaran di UiTM secara percuma.

Disamping itu, akses kpd maklumat & komunikasi yang sangat rapat di antara YBhg. Dato' Sri VC UiTM dgn seluruh warga kampus adalah sangat membanggakan dgn kewujudan laman FB khas YBhg. Dato' Sri VC UiTM utk memudahkan para pelajar membuat aduan, berkongsi pendapat, dsb yang dikendalikan sendiri oleh YBhg. Dato' Sri VC UiTM.

Kesimpulannya, kami seluruh warga UiTM sangat berbangga dgn YBhg. Dato' Sri VC UiTM kami yang baru ini.

Sekian, terima kasih atas perhatian anda semua.

Wassalam.

Best Regards,

ANONY-MOSQUE

Layari juga :

http://sarjanapandir.blogspot.com/2012/11/never-give-up_28.html

Unknown said...

Aku adalah anak buah Tan seri Ibrahim Abu shah.... Dengan nama Allah maha pengasih dan mengetahui... Tan Seri tidak pernah ada kroni walimah ramai yang cuba mendapatkan projek darinya sedangkan aku sendiri mahu buat projek di uitm di marah dengannya... Jangan main sedap mulut... Kau cakap tu fitnah.... Aku tahu aku adalah keluarganya... Anaknya juga adalah engineer tidak dapat peluang untuk dapatkan projek.... Semua cari duit sendiri... tan sri amat jaga bab ini... Kalau nak fitnah sangat tggu padang masyar nanti.... Kau tak akan terlepas daripada soal jawab Allah yang maha adil...

Unknown said...

Tahniah pada raja shah irwan kerana pertahankan tan sri ibrahim abu shah. Dorg ni suma xtau sejarah. Dari itm ke universiti itm adalah jasa beliau. Beliau yg menjadikan uitm terkenal d mata dunia. Beliau yang naikkan bangsa melayu itu sendiri di taraf yg tinggi. Beliau xpernah dsabit kesalahan apa2 spjg d bawah tugasnya. Jasanya terlalu besar utk bangsa2 anak melayu. Yg berckp kat sini, sekadar pandai bercakap je. Buat fitnah dan buat dosa. Jasa org jgn dpertikai. Aku xkata vc skrg tak bagus, tp klu korg nak kutuk vc lama, korg mmg kuang ajar. Tgjawab tansri utk uitm dah selesai, skrg dato sahol plak smbung. Bg pujian utk dulu, doakan yg terbaik utk skrg. Tan sri tolong anak melayu, korg bantai dia. Jasa korg apa? Jgn kata anak bangsa, anak bini kau tentu korg jasa lg. ckp pandai sgt. Korg la jd vc.

Anonymous said...

Patutkah Tan Sri Ibrahim Abu Shah disalahkan apabila Dyana memilih untuk bertanding dengan tiket DAP. Semua adalah pemilihannya sendiri yang berhaluan kiri. Pelihan yang dibuat oleh dirinya sediri dan keluarganya. Jangan mudah salahkan Tansri kerana beliau telah berjasa dengan bangsanya sendiri. Beliau telah menghabiskan separuh daripada usiannya untuk berjuang pada bangsanya. Antara sumbangan beliau semasa menjadi VC adalag 1) Sentiasa mengikatkan pelajar tentang sejarah perjuangan bangsanya. 2) Semangat cintakan bangsa diterapkan melalui program aktiviti pelajar. 3) Pelajar sentiasa diterapkan dengan rasa cintakan negera, 4)Pelajar didedahkan kepada program luar negera seperti SIFE, , 5)Kumpulan penyelidikan pensyarah sains dan teknologi meningkat, 6) Employment rate pada pelajar adalah tinggi pada tahun 2007-2008-2009 (85%). 7) Kumpulan penyelidikan yang konsisten tentang isu melayu, sosial dan politik juga ekonomi, 8)Uitm telah menang anugerah kualiti Perdana Menteri 2008, 9) Anugerah Emas diluar negera kerana hasil ciptaan dan inovasi diikhtiraf antarabangsa., dn banyaklah lagi sumbangan beliau yang tidak tertulis disini. Janganlah dengar apa-apa yang dikatakan pembangkang kerana nak meraih simpati disaat akhir.

Unknown said...

Keling samseng? How dare you. Saya pon alumni uitm dan merasa berada di bawah tampuk pentadbiran kedua2 VC dan saya xrasa apa yang dikatakan tuan betul. Dia mungkin ada kekurangan tapi dia juga ada kebaikan. Speak up and act like a man. Jgn menyorok as anon.

Unknown said...

Keling samseng? How dare you. Saya pon alumni uitm dan merasa berada di bawah tampuk pentadbiran kedua2 VC dan saya xrasa apa yang dikatakan tuan betul. Dia mungkin ada kekurangan tapi dia juga ada kebaikan. Speak up and act like a man. Jgn menyorok as anon.

Anonymous said...

Kalau Sahol tu jujur...kenapa sorok2 berpakatan dengan parti pembangkang pro DAP siap selalu pergi germany dgn khalid Samad mamak yang dah hancurkan Shah Alam jadi 'bandar kepong'?
Mamak, pakistan, india satu set.dah kahwin dgn melayu pun perangai pro pilih kulit tak hilang....tengoklah Chedet!!mamak tetap mamak, kroni dan nepotism.dapu duit melayu dan putar alam, pas tu rasa dia bagus dan kutuk melayu habis2an.drama,drama,drama, cerita anak mami uitm ni.yg komen2 sokonh tu semua bukan melayu. Oh, saya kena jadi anon sebab tgh buat tesis uitm dgn indian supervisors, tak boleh vokal