Thursday, December 16, 2010

Zaid Ibrahim: Pak Kadok Era Milineum

Aku jumpa Kak Wok nak tengok transkrip Seloka Pak Kadok. Almaklum dia sarjana dan guru Bahasa Malaysia di sebuah sekolah menengah.

"Kau tengok kat rak tu. Jangan kau selongkar, nanti terjumpa surat cinta aku dengan Bang Aji pula" rengus Kak Wok yang sedang sebok menyusun pasu-pasunya, bila aku nyatakan tujuan kedatanganku.

Aku cari satu demi satu, tiba-tiba "apahal tak semena-mena nak baca Seloka Pak Kadok?" tanya Kak Wok.

"Begini" aku mula menerangkan pada Kak Wok, "Zaid Ibrahim akhirnya dah jadi presiden. Saya khuatir dia akan jadi Kadok naik junjung. Belum apa-apa hal lagi pun, junjung dah mula nak digegar. Tambah pula, dibuatnya dia bersabung ayam dan letakkan bangunan miliknya jadi cagaran. Alamat tak pasal-pasal bangunannya tergadai."

"Hah... kau ni tak habis-habis... politik, politik, politik" marah Kak Wok.

"Jangan marah Kak Wok. Nak tanya satu lagi, apa pengajaran kisah Pak Kadok?" tanyaku lagi.

"Aku sebok ni! Kau pergi tanya Cikgu Azemi."

No comments: