Tuesday, November 5, 2013

"Malang sekali, PAS, kita perlu bersikap praktikal," Pujuk Karpal Pada Nik Aziz Ketika Cadang PAS Dibatalkan Pendaftaran


Apakah Nik Aziz bersedia menerima cadangan Karpal Singh agar parti politik atau persatuan yang berasaskan kaum dan agama, termasuk PAS dan UMNO dibatalkan pendaftaran masing-masing?

Sesungguhnya itulah cadangan Karpal kepada PAS sempena sambutan Maal Hijrah.

Baca laporan penuh BERNAMA berhubung kenyataan Karpal di bawah;
GEORGETOWN: Pengerusi DAP, Karpal Singh mencadangkan parti politik atau persatuan yang berasaskan kaum dan agama dibatalkan pendaftaran atau diubah suai supaya boleh disertai oleh semua rakyat tanpa mengira batasan kaum dan agama. 
Beliau berkata, cara tersebut adalah jawapan kepada konsep perpaduan yang menjadi amalan selama ini. "Masanya sudah tiba bagi semua parti berasaskan kaum dibatalkan pendaftarannya termasuk, malang sekali, PAS, kita perlu bersikap praktikal jika kita mahukan sebuah negara yang bersatu-padu. 
"Sepatutnya parti politik dan mana-mana pertubuhan profesional berasaskan kaum atau agama ini tidak boleh dibenarkan memandangkan perkara ini merupakan suatu yang serius dan bahaya," katanya pada sidang media di sini, hari ini. 
Beliau berkata demikian ketika menyelar kenyataan Presiden Persatuan Peguam Muslim Malaysia (PPMM), Datuk Zainul Rijal Abu Bakar baru-baru ini yang mengingatkan Majlis Peguam supaya tidak menyokong isu penggunaan kalimah Allah dalam edisi bahasa Malaysia majalah katolik The Herald. 
Karpal berkata, pendaftaran PPMM sebagai sebuah persatuan juga tidak sepatutnya dibenarkan memandangkan Majlis Peguam membuka penyertaannya kepada semua peguam tanpa mengira kaum dan agama. 
"Persatuan seperti itu hanya pencetus masalah di negara ini, kerajaan juga tidak sepatutnya membenarkan persatuan seperti ini," katanya.

7 comments:

Anonymous said...

yg jadi masalah adalah puak2 yg sengaja menimbulkan isu yg boleh mencetuskan ketegangan kaum...yg menghina agama Islam... puak2 ini sepatutnya dihalau keluar dari negara ini..!!!

Anonymous said...

Apasal kena daftar agama lain2, semua masuk saja satu agama... jadi tak bahayalah.. apalah punya idea..

Anonymous said...

hmmm....imagine this:

di satu majlis persatuan (yg majoriti ahlinya org Islam), kita buka majlis dgn bacaan ayat-ayat suci al-quran, kemudian kita berzikir dan bertahlil. Lepas tu, kita jemput seorang penceramah agama utk bagi tazkirah agama.

mau ke ahli2 yg non-muslim hadir ke majlis kita tu? kemudian kalau depa pulak mintak duit persatuan utk buat majlis koktel (yg pastinya ada arak dan tari-menari), nak ke kita menyetujuinya sedangkan bersekongkol dengan perkara yg haram maka terpalit jg dosatu kepada kita.

Berbelas tahun tahalul-siyasi dgn PAS, si Karpal tu masih juga tak faham kenapa parti atau pertubuhan berasaskan agama dan kaum perlu wujud di Malaysia.


p/s: kat sekolah dah tak boleh ada Persatuan Puteri Islam le jawabnya... hehehe..

Anonymous said...

kalau nak hapuskan parti atau persatuan yg berasaskan agama tu aku setuju dgn karpal sink. akan tetapi sikap perpaduan sesama rakyat harus dipupuk dari bangku sekolah rendah lagi. so aku cadangkan agar karpal sink memberi syor supaya semua sekolah vernakular dihapuskan terlebih dahulu. APA MACAM ADA BERANI KE LU KARPAL SINK PARIA???

Anonymous said...

BANGSATnya si KAPIR DAJAL-NYANYUK, MUSUH ISLAM/MELAYU ini! Kalau dia buat GERTAKAN mcm. ni NEGARA ISLAM lain, cthnya kat Arab Saudi atau Pakistan, mungkin terus DIPANCUNG atau DICINCANG! Kat Malaysia saja berani, dasar si KAPIR PENAKUT!

Anonymous said...

Pembetulan:

BANGSATnya si KAPIR DAJAL-NYANYUK, MUSUH ISLAM/MELAYU ini! Kalau dia buat GERTAKAN mcm. ni NEGARA ISLAM lain, cthnya kat Arab Saudi atau Pakistan, mungkin terus DIPANCUNG atau DICINCANG! Kat Malaysia saja berani, dasar si KAPIR PENAKUT! Kat India pun, ada BJP, hanya utk. pengikut Hindu - yg. selalunya amat benci umat Islam India!

Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN Islam dan umatnya, Raja-Raja Melayu/PM-TPM/UMNO/Bahasa Melayu, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera (Bumiputera juga bermakna Pribumi/Orang Asal/Indigenous/Native/Aboriginal/First Nation).

Anonymous said...

Umno kalah PRK Sungai Limau. Ertinya masih ada melayu di Sungai Limau yang celik dan cerdik. Tindakan pengundi melayu di Sungai Limau menolak Umno adalah tindakan yang BETUL kerana ..... (kemudian kita akan jelaskan). Tahniah kepada Pas. Tahniah kepada Ustaz Azam.

Pro Umno