Saturday, September 21, 2013

Mengapa Tiba-Tiba Hadi Awang Tekankan Dialog PAS-UMNO Tanpa Penyertaan Komponen BN Mahupun PR?


Pada 13 November 2010 PAS pernah menganjur "Seminar PAS Sedia Ganti UMNO" yang berlansung di Auditorium MBSA, Shah Alam.

Setelah hampir 3 tahun berlalu, sejauh manakah seminar tersebut benar-benar mencapai matlamatnya?

Harus diakui bahawa terdapat perbezaan yang ketara antara peranan PAS dalam PR dengan peranan UMNO dalam BN. Peranan UMNO yang lebih dominan dalam BN adalah lebih ketara, berbanding dengan ketidakberanian PAS yang amat ketara lemahnya, khusus dalam isu berkenaan Islam dan Melayu.

Pengadilan rakyat terhadap isu berkaitan Islam dan Melayu telah pun dihakimi melalui terjemahan kecenderungan pengundian oleh pemilih Melayu semasa PRU13, apabila PAS gagal mengatasi UMNO dari segi bilangan kerusi parlimen dan DUN.

Terbaru, Presiden PAS DS Abdul Hadi Awang menyatakan bahawa PAS tidak pernah menutup pintu rundingan dengan UMNO.

Menurut laporan NST,

ALOR STAR: Pas is willing to have a dialogue with Umno on issues concerning Islamic religious and Malay community on a condition that it is done based on four main references, namely Al-Quran, Hadith, 'Ijma ulama' and 'qiyas'. 

Its president Datuk Seri Abdul Hadi Awang said Pas had never shut its door for talks with Umno and stressed that the party was prepared to meet-up anytime based on issues and mutual interests.
 
However, he stressed that the talks would only between Pas and Umno, without the presence of neither components parties from Barisan Nasional or Pakatan Rakyat.
Membaca kenyataan Hadi yang meletakkan syarat dengan menjadikan 4 rujukan yang terdiri dari Al-Quran, hadis, ijmak ulamak dan qiyas sebagai asas perbincangan, timbul persoalan samada syarat yang serupa menjadi asas perundingan antara PAS dengan PKR dan DAP?

Sepatutnya Hadi mesti menyedari kesilapan, disamping menyesali dengan kedudukan Islam yang dibawa oleh PAS dalam PR. Hakikatnya, Islam bawaan PAS dalam PR bukan disederhanakan, tetapi ia telah direndahkan kedudukannya dalam pakatan berkenaan.

Namun demi agama dan bangsa, tawaran Hadi tidak harus diabaikan begitu sahaja, malah boleh diperluaskan melalui dialog bukan sahaja dengan UMNO, tetapi harus juga disertai oleh Pari Pesaka Bumiputera (PPB) Sarawak.

Ini adalah amat penting dalam mendaulahkan Islam di Malaysia.

Kenyataan Hadi tersebut, sekurang-kurangnya telah memberi isyarat kepada kita yang PAS, khususnya ulamak sudah tidak yakin kepada DS Anwar Ibrahim dan PKR dalam perjuangan meletakkan Islam ditempat yang sepatutnya.

4 comments:

Anonymous said...

Mengapa Hadi perlu letak syarat?
Sebelum ni apakah syarat2 masa nk berunding dgn PKR dan DAP...

anti_Syiah said...

Kalau betul juak-juak hamPAS tu nak berbincang, baguslah untuk kebaikan dan pepaduan ISLAM dan MELAYU dibumi melaya ni. Janganlah buat gimik saja atau lepas ni keluar press statement penafian dari Ular-mak Tersohor PAS-pis-pus ni.....bukan apa sebab dah selalu bebenor yang terjadi.....

Anonymous said...

Worth a shot demi Ugama Bangsa dan Negara.

Anonymous said...

Terbaca saya dalam paper Sinar Harian. Hadi Awang berkata, jika Umno nak bincang dengan PAS, tak ada masalah, tapi bukan untuk bersama dengan Umno membentuk kerajaan perpaduan.

Itu jawapan dari seorang " ulamak " yang sombong serta bongkak. Dia sanggup duduk bersama dengan DAP dengan harapan dapat membentuk kerajaan, sedangkan orang melayu melihat keadaan PAS dalam Pakatan Rakyat tak ubah seperti " Kupang Tembaga " saja. Astaghfirullah .. rupa2nya Allah swt telah menutup pintu hati " si ulamak " itu kepada kebenaran. Saudara sebangsa dan seagama telah Allah jelmakan sebagai musuh kepada " si ulamak " itu manakala Setan Allah nampakkan kepada dia sebagai sahabat yang boleh dipercayai. Tak apa lah kalau itu yang Allah mahu maka biar lah " si ulamak " itu dengan dunia dia.

Saya sebagai orang diluar PAS, berdoa semuga Allah jelmakan Harun Din dan Harun Taib sebagai " Imam Mahadi " yang diutuskan untuk menyelamatkan PAS, menyelaatkan Islam dan menyelamatkan orang melayu. Tidak ada apa yang saya harapkan melainkan terlalu sangat teringin untuk melihat seluruh orang melayu berada dibawah satu payung .. payung yang melindungi bangsa melayu dan agama islam.

Kepada TS Muhyidin ingin saya berkata " bersabar lah, niat anda jika ikhlas, insyallah Allah akan bersama anda juga satu hari nanti ".

Saya mendoakan agar Allah swt memberikan kekuatan kepada Datok Harun Din dan Datok Harun Taib untuk memimpin PAS ke jalan yang benar dan diredhai. MEMINTA BANTUAN SETAN UNTUK MENEGAKKAN PEMERINTAHAN ISLAM DAN MELAKSANAKAN HUKUM HUDUD ADALAH SUATU PERBUATAN YANG SESAT.

Ana Muslimah