Wednesday, January 6, 2016

Tak Sia-Sia Kunjungan Utusan Mat Sabu Ke Pejabat Azmin, Bila Pulang Dengan Kejayaan


Meskipun diberikan tentangan keras dari PAS, akhirnya tidak sia-sia utusan yang dihantar oleh Mat Sabu Isnin lepas ke Pejabat MB Selangor, apabila diumumkan hari ini oleh Exco Kerajaan Tempatan, Pemutihan Kilang Haram dan Pembangunan Kampung Baharu, Ean Yong Hian Wah bahawa PAN diberikan 8 kerusi Ahli Majlis PBT Selangor.

Menurut Agenda Daily, kuota 8 yang diberikan kepada PAN ialah untuk PBT yang terdiri dari Majlis Perbandaran Sepang, Majlis Daerah Kuala Langat, Majlis Daerah Sabak Bernam, Majlis Daerah Kuala Selangor dan Majlis Daerah Hulu Selangor.

Walau pun bilangan itu jauh tersasar dari permohonan asal, iaitu 24 - 34 kerusi, namun rasanya itu sudah cukup untuk mencetuskan 'panas' kepada PAS. Apatah pula, khusus bagi kawasan Sabak Bernam dan Kuala Langat yang mana kekuatan PAS adalah mengatasi PAN, maka tindakan itu dilihat bagai sengaja dilakukan untuk mengikis pengaruh PAS.

Kawasan parlimen Kota Raja misalnya, adalah antara kubu PAN dan kawasan berkenaan melangkui 3 PBT iaitu Majlis Bandaraya Shah Alam, Majlis Perbandaran Klang dan Majlis Perbandaran Subang Jaya, namun tidak seorang pun wakil PAN diletakkan di salah satu PBT berkenaan.

No comments: