Tuesday, January 5, 2016

Selamatkah Kedudukan Azmin Sebagai MB Selepas Kit Siang, Mat Sabu & Wan Azizah Turunkan Tandatangan Pada 9 Jan Ini?


Persoalan kini timbul, samada DS Azmin Ali akan kekal sebagai MB Selangor, apabila persefahaman bersama Pakatan Harapan bakal ditandatangani oleh Lim Kit Siang (DAP), Mohamad Sabu (PAN) dan DS Wan Azizah Ismail (PKR) pada 9 Januari ini?

Menarik sekali apabila ketiga-tiga pemimpin utama parti komponen Pakatan Harapan tesebut telah bermesyuarat di ibu pejabat PAN, yang secara langsung memberi isyarat bahawa PAS tidak lagi diperlukan duduk dalam Kerajaan Negeri Selangor. Sidang media selepas mesyuarat, tengahari tadi telah meyebut mengumumkan perkara berkenaan.

Dalam sidang media tersebut, Wan Azizah menyifatkan perjanjian berkenaan bakal termetri tersebut sebagai kematangan politik PKR, DAP dan Amanah, yang berjaya mengenepikan kepentingan politik masing-masing, lapor The Malaysian Insider.

Bukan rahsia lagi bahawa Azmin mendapat tekanan dari DAP supaya mengeluarkan PAS dari anggota kerajaan negeri, khususnya melalui tindakan-tindakan KM Lim Guan Eng yang bagai mengajar Azmin untuk menyingkir wakil-wakil PAS dalam kerajaan negeri.

Malahan kelmarin, PAN Selangor telah menghantar senarai nama calon mereka untuk dilantik dalam PBT di Selangor.

Dalam reaksi PAS pula, Pesuruhjaya Selangor Datuk Iskandar Abdul Samad dengan tegas menolak perlantikan wakil-wakil PAN dalam PBT Selangor, malah mengungkit perlatinkan pegawai-pegawai masjid di Selangor sessi 2016/2019, telah memberi keutamaan kepada PAN dan membelakangkan pencalonan dari kalangan ahli-ahli PAS.

Dengan isyarat dari Kit Siang, Mat Sabu dan Wan Azizah sudah cukup PAS Selangor memahami bahawa mereka kini tidak dikehendaki untuk duduk dalam kerajaan negeri.

Melainkan Azmin mengambil sikap berdegil terhadap keputusan Majlis Pimpinan Pakatan Harapan, Iskandar masih lagi boleh kekal sebagai Exco Kerajaan Selangor. Namun perlu diingat bahawa jika Azmin berpendirian sedemikian, ia bakal mengundangkan krisis politik di  negeri berkenaan, bila mana Azmin dan PAS tidak mempunyai angka yang cukup bagi menubuhkan kerajaan negeri.

Dalam keadaan komposisi Adun- Adun di Selangor terdiri dari DAP (15), PKR (13), PAS (13), PAN (2), BN (12) dan Bebas (1), mempertahankan PAS, bermakna Azmin juga akan kehilangan jawatan MB.

No comments: