Wednesday, January 6, 2016

Majlis Syura Ulamak Putuskan PAS Tidak Akan Sertai BN


Mesyuarat Majlis Syura Ulamak (MSU) yang bersidang pada 2 Januari 2016 menegaskan bahawa PAS tidak akan menyertai BN dan keputusan ini dinyatakan oleh Setiausaha badan berkenaan, Datuk Dr Nik Zawawi Salleh yang disiarkan di Harakah Daily.

Namun demikian, MSU bersetuju untuk meneruskan agenda kerjasama dengan mana-mana pihak dalam perkara kebaikan dan ketaqwaan demi memperkukuhkan Islam dan perjuangannya.

Dari kenyataan tersebut dapatlah kita rumuskan bahawa PAS akan terus mengadakan kerjasama dengan PKR Selangor, bagi menyelamatkan kedudukan 3 exconya yang duduk dalam pentadbiran negeri Selangor, disamping banyak lagi jawatan yang sedang disandang oleh wakil-wakil PAS dalam PBT mahu pun JKKK di negeri berkenaan.

Namun begitu, andainya MB Selangor DS Azmin Ali terikat dengan keputusan tertinggi Majlis Pimpinan Tertinggi Pakatan Harap (DAP, PKR dan PAN) yang akan memeteri perjanjian bersama pada 9 Januari ini, maka kesemua-semua kuota jawatan yang diisi oleh PAS bakal gugur keseluruhannya.

Pada tarikh yang sama juga, Presiden PAS DS Hadi Awang akan menyampaikan amanat kepada ahli-ahli PAS berhubung dengan halatuju parti berkenaan berikutnya.

Dalam pada itu, keputusan MSU yang membenarkan kerjasama demi Islam, tentunya memberi ruang kepada Hadi Awang membuatkan keputusan samada menerima huluran kerjasama oleh UMNO.

Pilihan kerjasama Hadi dan PAS kini hanyalah dengan PKR dan UMNO, manakala kerjasama dengan DAP dan PAN kelihatan agak sukar buat masa ini.

2 comments:

Anonymous said...

Takyah masuk BN, kerjasama ngan UMNO jer.
Kws UMNO tanding PAS jgn tanding, kws PAS tanding UMNO jgn tanding. Tu jer. Lain lain kws, sukatilah.

Anonymous said...

Itu yg sebaiknya...memenangkan kawasan majoriti Melayu dan Islam. Lagipun dalam BN ada MCA dgn Gerakan yg mana kedua-dua parti ni hampeh...!!