Thursday, January 7, 2016

Ketua Dewan Ulamak Mengepalai Penglaknatan Keatas Parti Amanah Negara


Tidak berdesingkah telinga Mat Sabu apabila 3 sayap PAS Selangor menyifatkan Parti Amanah Negara (PAN) sebagai pengamal politik tidak berakhlak dan tidak bermaruah?

Itulah hakikat yang terpaksa diterima oleh Presiden PAN itu apabila Ketua Dewan Ulamak, Ketua Dewan Pemuda dan Ketua Dewan Muslimat PAS Selangor, mengeluarkan kenyataan bersama susulan pemberian 8 kuota kepada PAN untuk dilantik sebagai Ahli Majlis PBT Selangor, yang kenyataan penuh disiarkan oleh Harakah Daily.

Selain dari itu, kenyataan bersama tersebut turut mengungkit betapa kelahiran PAN adalah daripada pengkhianatan terhadap perjuangan Islam.

Dalam perkembangan yang sama, dalam kenyataan Setiausaha PAS Selangor Mohd Khairuddin Othman kepada The Star, PAS Selangor menghormati keputusan MB Selangor DS Azmin Ali, disamping memahami dilema yang dihadapinya.

Khairuddin turut mengesahkan bahawa tiada pengurangan kuota kepada PAS meskipun 8 telah diperuntukkan kepada PAN.

Namun begitu, Ketua Pemuda PAN Selangor Abbas Azmi dilaporkan sebagai berkata, parti berkenaan mendapat 10 kuota, termasuk 2 yang diperuntukkan kepada pemuda.

Kemungkinan besar kuota berkenaan adalah atas ehsan DAP, yang bertujuan memberikan platform kepada PAN bagi menggantikan PAS dalam pentadbiran negeri secara keseluruhannya.

Perkembangan ini amat menarik dan kita tunggu sehingga Sabtu (9 Januari 2016), apabila perjanjian bersama Pakatan Harapan bakal ditandatangani oleh ketiga-tiga pemimpin utama DAP, PKR dan PAN.

Perlu diingat jawatan Azmin hanyalah sebagai Timbalan Presiden PKR dan ini bermakna beliau adalah terikat dengan pemetrian bersama berkenaan. Lantaran itu, adalah amat sukar baginya mempertahankan PAS untuk kekal sebagai sebahagian komponen Kerajaan Negeri Selangor.

2 comments:

Anonymous said...

Perang belum lg tp dah berebut harta rampasan.

Rusli Rashid said...

Median PAN. Berilah apa-apa jawatan kepada mereka. Moga-moga ada legitimacy sikit.