Tuesday, October 8, 2013

Sejauh Mana Kekecewaaan Najib Bila Obama Batalkan Lawatan Ke Malaysia?


Keadilan Daily menggunakan tajuk "Obama batal lawatan, tamparan pada Najib" dalam melaporkan pembatalan lawatan Presiden US itu ke Malaysia, dengan maksud seolah-olah kedudukan politik PM DS Najib Razak terlalu bergantung kepada Obama.

Naib Ketua Angkatan Muda KEADILAN (AMK), Chan Ming Kai dalam kenyataannya kepada portak berkenaan cuba memesongkan keputusan itu dengan andaian bahawa alasan diberikan Najib kononnya pembatalan akibat krisis domestik Amerika, bukanlah alasan utama, sebaliknya menganggap punya kaitan terhadap bantahan rakyat Malaysia keatas TPPA.

Adalah memalukan bila PKR melalui kenyataan AMK itu yang sekadar cuba mencari populariti melalui isu pembatalan lawatan Obama tersebut.

Apakah benar Najib 'tertampar' dengan tindakan Obama itu, walhal ia turut melibatkan pembatalan lawatan ke Filipina, Brunei dan Indonesia? Malah, agensi berita Reuters tampil dengan andaian kepada Setia Usaha Negara John Kerry  bahawa tindakan tersebut bakal melemahkan kepentingan US di rantau ini.

Andaian tersebut ditolak oleh Kerry.

Hakikatnya, dalam keadaan semasa Obama lebih tertekan dan memerlukan Najib dan pemimpin-pemimpin rantau ini dalam mengukuhkan kedudukan politiknya.

Tragedi Government Shutdown yang dihadapi oleh Obama, tidak pernah difikirkan oleh Najib untuk dituruti. Sebaliknya, perkara inilah yang pernah difikirkan oleh Pakatan Rakyat bila membayangkan akan mengecilkan saiz kakitangan kerajaan, seperti yang pernah dicadangkan oleh Tony Pua.

2 comments:

Anonymous said...

MEMANG PENIPU betullah si MUSUH Islam/Melayu dr. DAPBANGKAI/PKR ini, yg. adalah sekutu kuat utama PAP-Barat-Israel, disyaki mahu MENGKRISTIANkan P. Pinang, S’ngor, Sabah dan S’wak!

Sedangkan kita tahu, rakyat termasuk NGO-NGO terutamanya pro-UMNO, dalah PENENTANG utama TPPA. Jadi si SAMSENG PENIPU DAPBANGKAI/PKR nak TEMBERANG - apasal?! NGO-NGO Islam/Melayu kena lawan TEMBERANG ini habis-habisan. Kerana TEMBERANG MUSUH Islam/Melayu ini juga, disyaki utk. memberi tekanan kpd. K'jaan/UMNO utk. setuju dgn. TPPA - kerana kononnya ditolak pembangkang!

Juga makin jelas, Obama (yg. berpura dgn. nama tengah Islam 'Hussein'nya), sebenarnya adalah si ejen Barat-Israel DAJAL, yg. asyik MENJAJAH Dunia Islam (yg. kaya minyak-gas) dan membunuh umat Islam dgn. amat ganas dlm pembunuhan beramai (GENOCIDE), yg. makin dibenci di sleuruh dunia, termasuk di Barat, terutamanya oleh aktivis anti-perang; dan juga Amerika semakin BANKRAP (kerana si Zionis yg. menguasai industri kewangan US/Barat, terutamanya Wall St - amat tamak utk. keuntungan mereka semata; yg. miskin terus ditindas)! Jadi itulah sebabnya, Obama, si Dalang dua muka, terpaksa batal lawatannya! Padan muka - keangkuhannya makin TUMBANG!

Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN Islam dan umatnya, Raja-Raja Melayu/PM-TPM/UMNO/Bahasa Melayu, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera (Bumiputera juga bermakna Pribumi/Orang Asal/Indigenous/Native/Aboriginal/First Nation).

Anonymous said...

Mat raja Jubur yg meroyan..dia teringin sgt buat demotrasi Bersih ...dan berjumpa dan Obama..syg impian x tercapai..iiti aja