Monday, September 2, 2013

Budak Perempuan Ini Belum Kenal Erti Roket Sebenarnya


Budak perempuan di atas bernama Dyana Sofya Mohd Daud dan merupakan Setia Usaha Politik kepada pemimpin DAP Lim Kit Siang.

Dalam wawancara dengan Malaysikini, yang turut disiarkan di blog Lim Kit Siang, Dyana meluahkan kekecewaan terhadap UiTM, IPT yang dia memperolehi ijazah undang-undang kerana menghadkan kemasukan hanya untuk Melayu dan Bumiputera sahaja.

Dyana nyata tidak tahu asal-usul UiTM bahkan tidak tahu betapa susahnya anak-anak Melayu sebelum merdeka hingga ketahun 70an untuk mendapatkan pendidikan.

Ketika itu sekolah-sekolah menengah hanya terdapat di kawasan-kawasan bandar. Apatah lagi bagi anak-anak Melayu dari kawasan luar bandar terpaksa berulang-alik berpuluh km setiap hari, samada menaiki bas malah ada yang berbasikal.

Cuba tanyakan pada orang UMNO yang menyertai DAP, Aspan Alias dan Arif Sabri berapa jarak kampung masing dengan sekolah menengah aliran Inggeris yang paling berdekatan? Paling tidak, jawapannya pasti berbelas km. Maka tidak hairanlah ketika itu ramai anak Melayu yang tidak melanjutkan ke sekolah menengah.

Pada masa yang sama, Dyana tidak pula mempertikaikan kewujudan saingan UiTM iaitu Kolej Tunku Abdul Rahman yang mendapat bantuan kerajaan, tetapi asalnya adalah untuk anak-anak Cina melanjutkan pelajaran. Bahkan Dyana tidak tahu betapa gaji permulaan yang diterima oleh anak Cina yang sekadar punya diploma kolej berkenaan, adalah mengatasi gaji permulaan anak Melayu yang memegang ijazah jika bekerja di syarikat-syarikat milik tauke Cina. Ini bukan kenyataan rasis, tetapi adalah hakikat yang pernah dialami oleh anak-anak Melayu.

Sepatutnya tidak apa yang patut dipertikaikan terhadap kewujudan UiTM yang khusus untuk Melayu dan Bumiputera. Seharusnya kekalkan dengan sistem yang ada.

Sedangkan pendidikan peringkat rendah melalui Sekolah Kebangsaan yang jauh lebih murah yurannya pun orang Cina lebih memilih Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan, masakan pula mereka akan memilih UiTM.

Sesungguh budak perempuan bernama Dyana ini belum kenal erti roket sebenarnya.

14 comments:

Anonymous said...

dia cuma kenal& arif "roket" dlm sluar saja

Anonymous said...

DIA PATUT CADANG HAPUSKAN SRJK CHINA YANG MENYEBABKAH POLRISASI KAUM.
BANG NEPAL BOLIH FASIH BAHASA MALAYSIA DALAM 3 BULAN SAHAJA.
ANAK CHINA GELANG PATAH, TUN AMINAH BOLIH CAKAP BAHASA MALAYSIA TAK ?
CUBA JAWAB. ?
BUKA MINDA SIKIT SEBELUM BUKA MULUT.

Anonymous said...

Selalunya yang masuk UiTM ni Melayu yang dapat gred 2 dan gred 3 je. Itupun sebab kerajaan yang rasis Melayu ni nak tolong... kalau tidak budak Melayu macam Diyana ni layak masuk IPTS yang hanya pentingkan wang dari gred je. Keluar dapat kerja pun hanya mampu jadi balaci cina...

Anonymous said...

Budak perempuan ni kalau dipandang memang budak2 mentah yang ubun2 masih lembek. Dia ni buta sejarah...disebabkan ibu dia (orang kuat UMNO) tak beri asuhan yang betul pada anak didik dia ni. Dia belum tahu strategi DAP nak menghapuskan hak2 dan keistemewaan orang Melayu dyang dia sendiri dapat rasakan semasa menuntut di ITM tu. Dia ni memang bahlol dan tolol.

Unknown said...

BUDAK TAK CUKUP AKAL MACAM NILAH YANG CAUVANIS DAP SUKA, MUDAH UNTUK DIPERGUNAKAN. MAKIN BANYAK NI BERCAKAP MAKIN TERSERLAH KEDANGKALAN ILMUNYA, SO LEBIH BAIK AWAK TUTUP MULUT JEA...!

Anonymous said...

Bagus la orang macam ni jadi staff Lim Guan Eng. Kan pandai namanya.

Lagi dua tiga tahun terlangkup la dia. Don`t be khuathir.

Anonymous said...

Budak ini termakan virus yang ada dalam babi sebab itu dia lupa usul asalnya sebab apa dia dapat masuk uitm dulu. Mentang mentang lah dah lepas belajar lupa generasi melayu yg akan untuk mendapat peluang seperti dia kerana peluang akan bumiputra akan mengecil bila kaum lain dibawa masuk ke uitm. Belajar undang undang tapi asas asas perlembangaan negara mengenai hak hak keistewaan org melayu tak tahu. Loyar apa ni yg dilahirkan oleh uitm. Low kelas.

Anonymous said...

Minta dia buat degreenya dari Uitm tu,pegi sokal balik di TAR

Anonymous said...

dah ketagih batang cina yang berkulup la tu.

hangkedee said...

Terlebih Makan minyak babi cinabeng Dapig

Q-ri said...

Semuanye kerana wang ringgit. Peduli ape die ngan bangsanya. Sialnye DAP!

Anonymous said...

Lanyak je budak in mcm P.BALA....
Baru mak bapak dia tahu...

Anonymous said...

Barua-barua Melayu yang banyak suka diperbodohkan oleh DAP dan CIna, tak boleh fikir kah atau buta tak nampak kah?

Anonymous said...

cuba tanyer dia...
brapa gaji dia dapat...
berbanding dengan si pembuat kopi...
kat tempat keje dia...