Wednesday, September 4, 2013

Anwar Ibrahim Buat Perancangan Jadikan Hadi Awang Melukut Di Tepi Gantang Untuk Tarik Perhatian Israel


Ketua Pembangkang DS Anwar Ibrahim telah menyiarkan artikel tulisan Pengarah Program Israel Institute, Michael Koplow di blog beliau anwaribrahimblog.com.

Artikel tersebut menggunakan tajuk 'First They Came for the Islamists' dan sub-heading 'Egypt’s Tunisian Future'.


Sekilas pandang, tiada apa-apa disebalik penyiaran artikel tersebut, melainkan peranan gerakan Islam dalam pertukaran regim.

Sejarah politik Mesir telah membuktikan betapa peranan gerakan Islam yang besar, khususnya dengan bantuan Ikhwanul Muslimin berjaya menumbangkan kerajaan monarki di Mesir, disamping yang terbaru menurunkan regim Hosni Mobarak.

Hakikatnya Anwar bukan fokus kepada kemelut yang sedang berlaku di Mesir, sebalik berdasarkan sub-heading 'Egypt’s Tunisian Future' dalam artikel di blog Anwar, jelas beliau lebih meneladani pertukaran regim di Tunisia.

Mungkin ramai yang tidak perasan bahawa gerakan menukar regim di Tunisia adalah ditunjangi oleh kumpulan revolusiner yang dikatakan sebagai 'Islamist-Free'. Kumpulan revolusiner ini adalah terdiri dari golongan intelektual, peguam dan kesatuan sekerja yang berfahaman sekular. (Rujuk SINI)

Justeru, adalah menjadi harapan Anwar supaya dirinya akan mengepalai pertukaran rejim mengikut acuan di Tunisia, agar dirinya mendapat pengiktirafan dan sokongan dari Israel!

Sementara nasib Hadi Awang pula, akan terus bagai melukut di tepi gantang.

No comments: