Monday, December 27, 2010

Pengarah JAIS - Khusrin Munawi Bakal MB Selangor?

Dato' Mohammed Khusrin Hj Munawi bukan orang politik, sebaliknya beliau ialah seorang pegawai kanan kerajaan. Tetapi bagi PAS mungkin beliau dilihat sebagai pro-UMNO. Atau PAS melihat Khusrin sebagai calon MB Selangor?

Nampaknya, Harakahdaily cuba memburuk-burukkan Khusrin disamping mempengaruhi agar beliau yang telah pun diumumkan sebagai SUK yang baru (berkuatkuasa 1 Januari 2011) oleh KSN tidak akan dilantik ke jawatan tersebut. Pada masa yang sama Pejabat MB dalam satu kenyataan, memaklumkan perlantikan tersebut belum muktamat.

Harakahdaily sepatutnya memahami Enakmen Pentabiran Agama Islam (Negeri Selangor) 2003 khususnya Bahagian VII (Masjid). Satu lagi yang amat penting diketahui oleh Harakahdaily, kedudukan Khusrin sebagai Pengarah JAIS, dengan secara automatik berfungsi sebagai Setia Usaha Majlis Agama Islam Negeri Selangor.

Kenyataan Harkahdaily "Apabila Pakatan Rakyat mengambil alih kerajaan negeri Selangor, sistem pemilihan AJK masjid dan surau dibuat secara demokrasi dan pihak yang dipilih anak-anak kariah akan dilantik oleh Majlis Agama Islam Selangor berbanding sebelum ini pemilihan dibuat melalui perlantikan terus bukan pemilihan secara demokrasi." adalah silap sama sekali.

Sebaliknya apa yang berlaku ialah, masjid mahu pun surau cuma membuat pencalonan kepada MAIS dan dalam konteks ini MAIS mempunyai kuasa mutlak melantik seperti yang diperuntukkan dalam enakmen yang berkenaan.

No comments: