Friday, October 10, 2014

Lim Guan Eng Mula Cemas Bila Nampak Petanda Kejatuhan


Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng sudah mula menunjukkan tanda-tanda cemas dalam dirinya.

Sentuhan demi sentuhannya semakin tidak menjadi.

Pernah pada 1 May 2013, pernah Guan Eng dengan begitu gah menyatakan,
“Jika kita membandingkan jumlah pelaburan sejak lima tahun lalu iaitu dari 2008 sehingga kini, jumlahnya RM36.1 bilion adalah lebih baik berbanding tahun 2003-2007 iaitu RM18.7 bilion sahaja.  
“Malah buat julung kalinya dalam sejarah, Pulau Pinang menjadi juara pelaburan pada tahun 2010 dan mengulanginya lagi pada tahun 2011,’’ - (Petikan dari Buletin Mutiara)
Kenyataan itu adalah amat jelas bertujuan mengelirukan rakyat, kononnya DAP lebih baik berbanding Gerakan/BN dalam meningkatkan jumlah pelaburan di negeri berkenaan.

Malahan dimana-mana pentas ceramah Pakatan Rakyat, Pulau Pinang dan Selangor sering digembar-gemburkan sebagai destinasi pelaburan utama, seolah-olah tiada peranan dari Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA) dalam menarik meransang kemajuan di negeri-negeri pentadbiran Pakatan Rakyat berkenaan.

Namun apabila Pulau Pinang sekadar dengan nilai pelaburan RM2.34 bilion yang menyaksi terperosok ditangga kelima untuk tempoh Jan - Mei 2014, di belakang Sarawak (RM7.45 bilion), Pahang (RM4.2 bilion), Kedah (RM4.1 billion) dan Johor (RM4.08 billion), Guan Eng mula menyalahkan pihak lain. (Angka dipetik dari TMI).

Beliau mula menyalahkan Putra Jaya diatas kejatuhan kedudukan negeri yang lain, kononnya MIDA ditekan untuk tidak membantu Pulau Pinang. Walhal sebelum ini, tiada ucapan terima kasih dari beliau kepada MIDA dan kerajaan pusat terhadap peningkatan nilai pelaburan untuk 5 tahun pertama mengambilalih pentadbiran Pulau Pinang.

Kebimbangan Guan Eng juga ditujukan kepada negeri-negeri jiran, Perak dan Kedah yang diperintah oleh BN.

Sumber air yang menjadi antara faktor yang membantu perkembangan industri di Pulau Pinang, amat diperlukan dari 2 negeri jiran berkenaan. Malah Guan Eng tanpa silu membayangkan kegusaran dalam mendapatkan kerjasama dari Perak dan Kedah.

Seperkara lagi yang menjadi kegusaran Guan Eng ialah apabila MB Kedah DS Paduka Mukhriz Mahathir mahukan pembinaan lapangan terbang di Kulim. Andai cadangan Mukhriz diterima oleh Kerajaan Pusat, maka dengan sendirinya akan 'membunuh' perkembangan industri di negeri tadbiran Guan Eng.

Kini Guan Eng baru sedar erti persahabatan.

4 comments:

Anonymous said...

Pack your things and run to Hongkong la..and take your SENILE and VINDICTIVE RACIST father with you!
The Hongkong weather and environment is more suitable for your cinapukit DNA.

Anonymous said...

LGE ni BABI..jangan sebut ERTI persahabatan, tolong umat..mana dia paham..

Dia cuma 5ahu BAHAM apa sahaja termasuk kampong2 , kedai mamak yang bukan specis BABIlaknatullah..

Sahabat? siapa sahabat babi?..tengok pemandu karpal singh dibiarkan mampos..

semua babi DAP bersetuju termasuk hannah yoeh kata RIDICULUS nak tolong pemandu yg dipaksa memandu 24 jam.

persehabatan/keadilan mmg tak wujud..yg ada pada BABI ialah MAKAN..MAKAN..MAKAN..MAKAN..sampai MAMPOS

Anonymous said...

PAS JUGA YANG BAHLOL, GELAR SI KAFIR NI UMAR AL KHATTAB.
PAS MANA ADA HARGA DIRI ?

Unknown said...

cina biasalah suka cakap pusing2, kaki putar.sombong, pengotor, tak boleh dipercayai dan suka mengambil kesempatan.....sebab tu dia boleh kawan dgan anu...ar ,satu spesis