Thursday, October 9, 2014

Azmin Terpaksa Dipapah Keluar Selepas Terjah Longkang


Azmin Ali memulakan langkah sebagai MB Selangor dengan aksi stunt menerjah longkang di kawasan parlimen yang diwakilinya, di Daerah Gombak.

Lakonan Azmin memeriksa longkang dirakam dan dimuatnaik di alam maya, sebagai propaganda menunjukkan keperihatinannya kepada masalah rakyat, walhal ia mempunyai agenda tersendiri dalam mengurus RM3.2 bilion peninggalan TS Khalid Ibrahim.

Blog GAP selain menganggap lakonan Azmin sebagai sudah 'backfired', turut menjangkakan bahawa Azmin akan menghadapi masalah dalam mengurus RM3.2 bilion berkenaan. Samada terkurang mahu pun terlebih pakai, tetap akan menimbulkan masalah kepada Azmin.

Dalam reaksinya setelah dilantik semula sebagai anggota Exco Kerajaan Negeri pada 26 September 2014, Pesuruhjaya PAS Selangor Iskandar Samad menaruh harapan tinggi terhadap Azmin untuk meneruskan prinsip kerajaan negeri untuk Merakyatkan Ekonomi Selangor (MES) yang diamalkan oleh pentadbiran Khalid sebelum ini.

Namun, kenyataan Iskandar itu dengan sendirinya menggambarkan beliau tidak mengambil tahu terhadap kenyataan Azmin sejurus dilantik sebagai MB Selangor.

Azmin dalam kenyataan awalnya selepas terlantik sebagai MB pada 23 September 2014, telah mengumumkan bahawa pentadbirannya akan mengamalkan konsep Negeri Pembangunan atau Developmental State. (Kenyataan penuh Azmin boleh baca SINI).

Kami di blog Akar Umbi tertanya-tanya mengapa Azmin memilih konsep Developmental State, walhal Selangor telah pun diisytihar sebagai 'Negeri Maju' pada tahun 2005?

Kalau merujuk kepada konsep Developmental State yang diamalkan di Jepun sebelum negara tersebut dikategorikan sebagai 'Negara Maju', mereka mengamalkan hanya sedikit pemilikan kerajaan dalam sektor perniagaan, yang bermakna usaha pihak swasta adalah terbesarkan dalam perniagaan dan industri.

Satu contoh di Selangor, perlombongan pasir yang diberikan kawalan mutlak kepada syarikat milik kerajaan negeri, Kumpulan Semesta mungkin akan terjejas, jika amalan seperti di Jepun dilaksanakan.

Kini bukan lagi rahsia, apabila kumpulan-kumpulan tertentu dalam PKR sedang berkira-kira untuk memohon secara terus kawasan konsesi perlombongan pasir melalui Pejabat Tanah tertentu, seolah-olah monopoli Kumpulan Semesta akan dibatalkan.

Selain dari itu, ada pula kumpulan-kumpulan lain yang sibuk menghimpunkan kontraktor-kontraktor kelas 'F', seolah-olah telah ada isyarat dari Azmin akan 'mengada-adakan' kerja kepada kumpulan-kumpulan tersebut.

Stunt Azmin rupanya bukan sebarang stunt, sebaliknya adalah isyarat bersiap sedia kepada konco-konconya.

Bagai tak apalah berundur kebelakang dari 'Negeri Maju' kepada 'Developmental State', asalkan mereka dalam PKR dapat merasa racikan RM3.2 bilion oleh Azmin.

Dalam pada itu, PAS juga yang melopong.

7 comments:

Anonymous said...

WEII..SEBELUM JD MB, PERNAH TAK DIA TGK KAWASAN..???

Anonymous said...

WEII..SEBELUM JD MB, PERNAH TAK DIA TGK KAWASAN..???

duniaiklan2u said...

negeri selangor bakal melingkup di bawah MB Jamban?

Anonymous said...

Lawat kawasan sebelum jadi MB orang tak ambil gambar!

Anonymous said...

ni baru jadi MB....kalau jadi PM....mahu berenang kat loji IWK....

Anonymous said...

Perghh!!!dasyat wayang dia!! Confirm dpt best actor!! Hebat hang min eskrem!!!

Anonymous said...

Sungguh padan....azmin dan LONGKANG.