Friday, September 5, 2014

Mat Sabu Mungkin Sertai DAP Bila Diturun Pangkat Dari Timbalan Kepada AJK Pusat


Pertembungan kelompok ulamak dan kumpulan anwarinas semakin ketara.

Bila ada gerakan menubuhkan PasMa (imbas SINI), saya yakin untuk menyimpulkan bahawa ini adalah proses penubuhan parti alternatif kepada PAS, sebagai menghadapi sebarang kemungkinan prinsip PAS berbeza dengan kehendak Ketum Anwar Ibrahim.

Dalam pertembungan ini, saya melihat bahawa Mat Sabu yang walau pun pada posisi Timbalan Presiden PAS akan menjadi tokoh yang paling terkesan, yang kemungkinan 'mati beragan' rentetan dari pertembungan antara dua puak dalam PAS tersebut.

AIDC mendedahkan Mat Sabu adalah berfahaman sosialis yang menumpang dalam PAS.

Agak memeranjatkan, apabila senarai Jawatan Kuasa yang didedah oleh blog Apanama, sekadar menamakan Mat Sabu sebaga AJK.


Hakikatnya, ini adalah suatu penghinaan terhadap Timbalan Presiden PAS. Walhal, Husam yang berjawatan Naib Presiden PAS pula yang diletakkan sebagai Presiden.

Berpandukan kedudukan Mat Sabu dalam senarai di atas, jelas bahawa ini adalah isyarat untuk menyisihkan Mat Sabu dari kumpulan Anwarinas.

Oleh itu, pilihan terbaik bagi Mat Sabu ialah menyambung perjuangan sisa-sisa fahaman sosialis bersama DAP. Jika itulah pilihannya, pasti Lim Guan Eng akan menerimanya malah tidak akan berkeberatan untuk mengangkat beliau sebagai Pengerusi DAP Nasional.

1 comment:

Anonymous said...

ELOK DI NYATAKAN SEGERA APA YANG INGIN DI BUAT.....
SUPAYA PAS BOLEH KEMBALI KE PERJUANGAN ASAL DAN DI KUATKAN LAGI OLEH PARA MUJAHID/ MUJAHIDIN DALAM MELAKSANAKAN ISLAM..