Wednesday, August 27, 2014

Kalaulah Anwar Ibrahim PM Pada Hari Ini, Alamat Bergari Tangan Khalid Ibrahim Dikerjakannya.........


Ketika punya kuasa, Anwar Ibrahim pernah didakwa melakukan salah guna kuasa dengan niat menakut-nakutkan mangsa liwat Azizan Abu Bakar dan saksi Umi Hafilda Ali. Malah kes berkaitan telah didengar dimahkamah pada 1998.

Jika diamati kemelut politik dalaman PKRdalam isu posisi MB Selangor, Khalid Ibrahim dilihat bernasib baik kerana berdepan dengan Anwar yang tanpa sebarang kuasa eksekutif. Suasana mungkin berlainan, jika Anwar punya kedudukan sebagai PM pada hari ini.Tidak keterlaluan dinyatakan bahawa Khalid pasti bergari tangannya dengan pelbagai tuduhan salah laku dan penyelewengan terhadapnya.

Namun begitu, Khalid yang pada awalnya dilihat mahu mengisytiharkan perang terhadap Anwar akhirnya longlai apabila KETUM PKR itu cekap melarikan sokongan 2 Adun PAS, Saari Sungip dan Hasnul Baharuddin untuk memihak kepadanya.

Langkah longlai Khalid nyata amat berbeza dengan tindakan MB Selangor Dato' Harun Idris yang menghadapi tekanan untuk meletakkan jawatan hingga keperingkat usul tidak percaya di Dewan Undangan Selangor. Penulis politik Mokhtar Petah mencatatkan di blognya (baca SINI), Harun kecundang dengan 25 menyokong usul tidak percaya terhadapnya, 1 menentang dan 4 berkecuali. Manakala 2 Adun tidak ketika pengundian dibuat.

Semalam, Khalid telah pun mengumumkan pengundurannya.Pengumuman itu sudah cukup untuk menggambarkan penyerahan kalah olehnya.Meskipun Khalid sebelum ini dipotretkan sebagai MB yang berintegriti serta terbaik, akhirnya terbuka juga pekung yang beliau bukanlah terbaik dihasilkan oleh Pakatan Rakyat.

Siri ceramah penerangan oleh PKR berkenaan alasan mengapa Khalid perlu ditukar, sudah memadai untuk menonjolkan kebobrokannya serta menafikan yang Khalid bukanlah MB terbaik di Selangor.

1 comment:

Anonymous said...

Betul lah.

Cuba kita lihat semula kenapa Anuwar masuk penjara? Bukan kerana liwat tapi kerana SALAH GUNA KUASA.

Bahaya tu kalau Azizah naik kerana orang yang terbukti salah guna kuasa ada di belakangnya.