Tuesday, April 2, 2013

Unsur Sabotaj Dikalangan Pengurusan Anak Syarikat Kumpulan PNB Terhadap Najib Menjelang PRU13?


Permodalan Nasional Berhad telah memulakan teladan memberikan bonus tambahan sebulan gaji kepada kakitangannya.

Malah setiap anak kakitangan yang berusia dibawah 23 tahun (dan belum bekerja) dihadiahkan RM1,000 setiap orang.

PM DS Najib  Razak ketika berucap di Majlis Makan Malam Kumpulan Syarikat PNB sempena ulangtahun ke 35 penubuhan PNB, telah mencadangkan kepada mana-mana anggota Kumpulan Syarikat PNB yang ada keuntungan, melakukan perkara yang sama.
“Syarikat kumpulan PNB juga jika ada keuntungan lebih digalakkan melakukan perkara sama,”- Dato' Seri Najib [Petikan dari Berita Harian]
Saranan PM dalam hal ini nampaknya tidak diambil serius oleh pihak pengurusan syarikat kumpulan PNB.

Terbaru, para kakitangan Northport (Malaysia) Bhd (NMB) - 100% milik NCB Holdings Berhad pengendali pelabuhan utama negara, Pelabuhan Klang menganggap bahawa kenyataan PM di atas merupakan arahan kepada majikan mereka.

Sebaliknya, pihak pengurusan mereka mendakwa bahawa NMB bukan dalam kumpulan syarikat PNB, walau pun mengakui bahawa syarikat induk NCB Holdings adalah dibawah pemilikan PNB, malah enggan untuk memberikan bonus tambahan.

Alasan ini tidak masuk akal kerana melalui semakan struktur korporat [boleh disemak SINI], kedudukannya adalah seperti berikut:-


Sementara itu, menurut laporan KiniBiz NCB Holdings mencatat keuntungan RM168.3 juta untuk tahun kewangan berakhir 31 Disember 2013.

Oleh kerana tafsiran para kakitangan NMB kenyataan adalah suatu arahan dari PM, maka mereka dalam keadaan begitu mengharap terhadap bonus tambahan diberikan oleh pihak pengurusan.

Pada masa yang sama, sepatutnya pihak pengurusan NMB dapat mengambilkira dan memberikan penghormatan terhadap kenyataan PM dalam memberikan bonus kepada seluruh kakitangan mereka.

Seruan ini bukan sahaja terikat kepada NMB tetapi juga kepada semua anak-anak syarikat dibawah NCB Holdings, serta kepada seluruh syarikat yang dikuasai oleh PNB termasuk Sime Darby, UMW dan lain-lain lagi.

Sementara itu, difaham GLC seperti CIMB Bank Berhad telah pun memberi 100 unit saham yang bernilai RM7 kepada semua kakitangannya.

Malah yang terbaru, PM telah mengumumkan persetujuan kerajaan terhadap cadangan pengurusan Petronas untuk memberi RM1,000 (one-off) kepada warga kerjanya. [Laporan TV3].

Apakah syarikat-syarikat lain yang enggan menuruti langkah ini adalah sebagai percubaan untuk mesabotaj PM?

Maka elok benar kalau PM campurtangan dalam hal ini kerana perkara ini akan menjadi isu menjelang PRU13.

9 comments:

Anonymous said...

huhhh di PNB tu berlubokkk puok2 pembangkangg...

aku pernah meeting dgn prolintas di bgunan PNB, perghhh bdak2 kat situ terang2an maki najib dan kjaan...

sakitt je ati aku, tgk gelagat anak melayu yg tak tauu di untungg..

ko ingat kalu guan engg perintah dpt ke keje kat situ...

sepenggal je dap perintah PNB jadi lubuk anak2 cina jinjang ...



Anonymous said...

Memang betul PNB adalah lubuk pembangkang. Aku dari dulu dah tahu. Bermula dari kempen 1 Malaysia semangat kecintaan pada kerajaan telah tiada. Dari sumber dalaman lebih dari 70% kaki tangan adalah penjilat jubur Anwar. Mereka tak amanah dan dapat gaji pun tak ikhlas. Duit yang tak barkat bagi anak bini makan. PNB tahu tak perkara ini? Sebenarnya mereka ditampuk atas tahu, tapi buat2 tak tahu. Semuanya bermuka2.

Anonymous said...

setuju dengan anon 9;32PM.

JIKA BN MASEH DIBERI KUASA OLEH RAKYAT SESUATU PERLU DILAKUKAN,BUKAN SETAKAT PNB BAHKAN KESELURUHAN GLC,

DS NAJIB JANGANLAH MENGAHARAPKAN UNDI K/TANGAN GLC YG PRO PEMBANGKANG WALAUPUN MEREKA DIBERI IMBUHAN GUNUNG SEKALIPUN.

XUMNO said...

Kakitangan PNB meluat kat Umno sebab mereka tahu pemimpin2 Umno semua kaki penyamun dan penyangak.Kebanyakan Pengerusi2 dan Ceo GLC semuanya barua Umno yang sapu gaji beratus ribu sebulan.

Anonymous said...

Bila Boss Orang Kelate....abis semua anak buah kat pejabat orang Kelate.....kami naik meluaaaaattt !!

Anonymous said...

Aku sokong didalam Prasarana pun ramai yang berpangkat pengarah dan pengurusan pertengahan penyokong pembangkang..........kerjaan dah banyak habiskan duit untuk pengangkutan awam ....tapi duit tersebut dibelanjakan untuk buat projek yang tidak mendatangkan feadah dan merika hanya berfikir macam mana nak habiskan peruntukan capex.Sekarang ni nak beli barang spare cukup punya susah....tapi kalau nak pecah bangunan dan ganti lantai baru cukup senang diluluskan .......Tunggulah tak lama lagi ada kemalangan besar yang melibatkan kereta api dan monorail barulah sibuk tuding jari .....

Anonymous said...

mengharapkan undi k/tangan glc pro pembangkang ibarat mengharap hujan balik kelangit,

DS NAJIB BERILAH TUMPUAN YG SUDAH DIKENDUNG JANGAN SAMPAI TERCICIR.YG LARI BIARKANLAH TERUS BERLARI SEBAB SUATU MASA MEREKA AKAN BERHENTI JUA KERANA MEREKA SEDAR TAK SIAPA YG MENGEJARNYA.

Anonymous said...

KN IPOH dah tutup..apa sebab ha..? tanah kot..? entah le..?

Anonymous said...

Setuju dgn anon 10.18pm memang betul..jika boss jabatan itu orang Kelantan maka pejabat itu dipenuhi dgn orang Kelantan yg terlalu kuat fe'el kenegerian nya.Kami pun meluat!