Saturday, April 6, 2013

Tamparan Hebat Buat MB Selangor Bhg 5 - Memalukan Apabila Khalid Ibrahim Guna Kalkulator Rosak Kira Pendapatan Royalti Pasir Selangor


Apabila Pakatan Rakyat mengambil alih pentadbiran Negeri Selangor, mereka cuba memperlekeh kutipan royalti pasir yang sekadar RM17 juta setahun semasa pentadbiran Barisan Nasional.

Mereka mendakwa bahawa Pakatan Rakyat boleh mengumpul RM150 juta dari hasil royalti pasir. (Rujuk pada hansard Sidang DUN Selangor di bawah)


Selepas pembubaran DUN Selangor, angka kutipan ini tidak pernah mencapai RM150 juta setahun seperti didakwa mampu dikutip oleh Pakatan Rakyat.

Inilah akibat ketakburan Pakatan Rakyat yang mendakwa kononnya lebih wibawa dalam mentadbir negeri dan negara. Awal-awal lagi, mereka telah tersilap congak dan tanpa membuat rujukan mendakwa royalti pasir dikira berasaskan unit tan metrik, walhal kiraan sebenar adalah berasaskan unit meter padu.

Kadar royalti pasir di Selangor ialah RM3 setiap meter padu dan ia boleh dirujuk pada pekeliling Pejabat Tanah dan Galian (PTG) Selangor, klik SINI. (1 meter padu =  antara1.6 hingga 1.8 tan metrik)

Oleh yang demikian, anggaran kutipan royalti tahunan RM150 juta tidak boleh dan mustahil untuk diraih sama sekali.

Dek kerana malu gara-gara terlajak kata-kata, Khalid Ibrahim telah memberikan butiran berikut (dipetik dari  portal Media Selangorku)


Melihat pada angka yang diberikan, ternyata bahawa ia bukanlah perbandingan antara kutipan royalti pasir oleh Kerajaan Pakatan Rakyat dengan kutipan royalti oleh Kerajaan BN sebelumnya. Sebaliknya, ia lebih kepada pendedahan jualan oleh Kumpulan Semesta.

Walau bagaimana pun, kami blog Akar Umbi telah membuat anggaran keluaran mengikut kiraan metrik tan disamping kiraan anggaran royalti yang dikutip oleh kerajaan Pakatan Rakyat, yang diringkaskan mengikut jadual di bawah:-



Berasaskan kiraan tersebut di atas, ternyata bahawa andai dicampurkan antara jumlah jualan dan anggaran royalti pasir, jumlah sasaran RM150 juta setahun tidak pernah dicapai, sepanjang Khalid Ibrahim menjadi MB Selangor.

Kegagalan ini adalah gara-gara Khalid menggunakan kalkulator rosak berjenama "Yaakob Sapari".

Jadi, layakkah Pakatan Rakyat dikatakan lebih wibawa dari BN?

No comments: