Wednesday, March 20, 2013

Petua Untuk Anwar Ibrahim Sebelum Beli Mutiara Ori Buat Wan Azizah


Semalam terbaca beberapa blog melaporkan perihal Wan Azizah cuma dibelikan mutiara palsu yang sekadar berharga RM5, antaranya oleh RBF Online dan Jering Daily.

Laporan tersebut adalah ulasan terhadap wawancara eksklusif Presiden PKR itu oleh akhbar Sin Chew.

Sukar untuk menelah maksud disebalik 'mutiara palsu bernilai RM5' yang dikatakan oleh Wan Azizah kepada akhbar berkenaan. Masakan Anwar adalah seorang yang sering berkunjung ke kaki lima mahu pun pasar malam untuk membeli mutiara palsu.

Atau mungkinkah Wan Azizah menyindir Anwar kerana 'terbeli' mutiara palsu untuknya dan kenyataannya kepada Sin Chew adalah isyarat dan rengekan untuk mendapatkan mutiara asli?

Khusus untuk Anwar, diperturunkan cara-cara memilih mutiara asli yang dipetik dari Toko Mutiara Lombok, Indonesia:-
Pertama : Letakkan mutiara dimulut anda dan gosok atau gigit dengan lembut ( hati-hati dalam melakukanya karena mutiara dapat tertelan) jika terasa licin, berarti itu palsu. Karena yang asli terasa agak/ sedikit keset seperti berpasir test ini selalu digunakan sepanjang waktu oleh orang-orang yang hidupnya berkecimpung didunia mutiara.
Kedua : Letakkan di telapak tangan dan timbang-timbanglah, mutiara yang asli akan terasa berat sedangkan yang palsu ringan kecuali mutiara palsu tersebut terbuat dari butiran kaca.
Ketiga : Apabila mutiara tersebut telah berlobang , anda dapat mengunakan kaca pembesar dan lihat di pingiran lobang tersebut apabila mutiara asli pingiranya terlihat halus dan tajam sedangkan yang palsu akan terlihat kasar dan tidak rata.
Keempat : Bisa juga dengan membakarnya jika meleleh jelas itu palsu mutiara asli tidak terbakar khusus mutiara air tawar dia akan seperti kesan terbakar namun tidak meleleh.
 Kelima : Amatilah mutiara anda apakah ada garis / belangnya , kebanyakan mutiara yang asli mempunyai sedikitnya satu garis / belangnya, yang palsu samasekali tidak cacat atau mulus. (catatan kebanyakan mutiara asli keadaanya seperti itu, namun bila anda dapati mutiara anda tidak ada cacat sama sekali namun apabila test no 1-4 telah dilakukan dan menunjukan keaslianya maka lebih baik untuk memastikan anda datang kepada yang ahli untuk pengujian dengan X-ray untuk menetukan asli atau tidaknya.)
Keenam : Mutiara yang asli jauh lebih mahal dari yang palsu.
 Selamat mencuba buat Dato' Seri!

No comments: