Tuesday, December 25, 2012

Ngeh Koo Ham - Pelopor 'Towkayisme' Dalam DAP

Dari segi persepsi, parti-parti dorminan Cina iaitu MCA, Gerakan dan DAP telah dilabelkan mengikut kelas berasaskan komuniti Cina di Malaysia.

Sejak dulu, MCA digelar sebagai parti towkay sementara Gerakan pula dikatakan sebagai mewakili kelompok profesional Cina. Dalam pada itu, DAP yang kepimpinan dan keahliannya yang dorminan Cina, lebih dilihat sebagai pengamal sosialis.

DAP secara lahiriahnya sebuah pertubuhan sosialis dan parti tersebut adalah anggota Pertubuhan Sosialis Antarabangsa.

Meskipun kita tahu bahawa DAP mengamalkan fahaman sosialis, namun dengan melihat perkembangan terkini, bagai telah wujud pengamal kapitalis didalam DAP, melalui pelopornya Datuk Ngeh Koo Ham, pemimpin DAP Perak. Ngeh adalah Adun Sitiawan, disamping menjadi MP Beruas di Perak.

Jika sebelum ini MCA digelar sebagai parti towkay, dengan tingkah laku Ngeh akhir-akhir ini, telah menampakkan penularan 'towkayisme' (iaitu merujuk kepada kapitalisme) dalam DAP. Ngeh rupa-rupanya seorang yang jutawan, apabila mempunyai pegangan kepentingan dalam sebuah syarikat pembalakan.

Saham Ngeh dalam syarikat pembalakan berkenaan berjumlah RM31.5 juta. Justeru, tidak menghairankan apabila Ngeh menerima penganugerahan 'Datuk' dari Sultan Perak, yang tidak lain adalah bertujuan untuk meletakkan dirinya sebaris dengan usahawan-usahawan lain di Malaysia.

Dalam pemilihan DAP yang baru berlangsung, Ngeh sekadar dapat melayakkan diri menduduki salah satu 20 kerusi Jawatankuasa Kerja Pusat (CEC) DAP. Beliau adalah di kedudukan ke 20 dengan raihan 824 undi.

Dinilai dari karakternya yang lebih kepada 'towkayisme', Ngeh dikira bernasib baik untuk dapat menduduki 20 kerusi utama dalam kepimpinan sebuah parti pendokong sosialisme seperti DAP.

1 comment:

KAMUNTING CENTRAL said...

Salam bro... Hebat Blog bro... Mohon dipautkan blog teman http://kamuntingcentral.blogspot.com ke blog bro.. Terima Kasehh Bro..