Thursday, December 6, 2012

Anwar Ibrahim Terbangkan Habibie Dari Jakarta Untuk Dimalukan Di Shah Alam


Awal-awal lagi saya sudah menelah bahawa usaha membawa bekas Presiden Indonesia B.J Habibie untuk memberi syarahan di Shah Alam adalah untuk mempersenda dan mempamerkan mangsa Gerakan Reformasi Indonesia sebagai bahan lelucon kepada para penyokong dan pemimpin Pakatan Rakyat di Malaysia. [Baca SINI]

Seperti yang kita sedia maklum, Habibie bukanlah sebagai ikon besar Gekan Reformasi Indonesia, sebaliknya beliau adalah Presiden Indonesia yang paling singkat tempoh perkhidmatannya.

Anwar secara berterus terang dalam ucapannya di majlis makan malam meraikan bekas Presiden Indonesia itu, menyifatkan Habibie bukan nama besar dalam politik Indonesia. Dengan lakonan hidupnya, Anwar merakamkan penghormatannya kerana sanggup berundur hanya kerana ucapan pertanggunjawabannya (accountability speech) ditolak oleh parlimen Indonesia.


Bagi saya, usaha Anwar membawa Habibie ke Malaysia tidak lain adalah untuk mempertingkat motivasi kepada para pemimpin dan penyokong PR.

Anwar juga dengan sengaja ingin memberi isyarat kepada PM DS Najib bahawa ia telah berjaya mempersenda Habibie yang paling singkat sebagai Presiden Indonesia, yang secara kebetulan berketurunan Bugis seperti Najib.

Malahan Anwar begitu berharap Najib akan diletakkan sebagai ikon transisi seperti Habibie.

Hakikatnya, helah ini yang tidak dimengertikan oleh Habibie yang sememangnya bukan nama besar sebagai tokoh politik di Indonesia. Keputusan yang salah bagi Habibie, apabila menerima undangan Anwar yang penuh helah dalam politiknya!

3 comments:

Anonymous said...

kalu setan ni dah naik sheih...tengok kening dia...dah macam lahanat yahudi...

Anonymous said...

Cuba tanye orang Indonesia, berapa ramai yang suka dengan BJ Habibie ni??? Itu yang Al-Juburi nak jadikan idola??? Punah la Malaysia dibawah Al-Juburi camni....

Anonymous said...

shiekh aljuburi adalah setan laknatullah yg direjam oleh kuasa ghaib Allah SWT.