Friday, March 2, 2012

Najib Kena Fikirkan Pembebasan Total Bayaran Tol Ke 'Laluan Sate'

Aku tinggal di Pelabuhan Klang. Bila anak mula pandai dan suka makan sate, dalam sebulan sekurang-kurangnya sekali aku akan pergi ke Kompleks Sate di Kajang.

Tapi bila semua laluan ke Kajang, khususnya laluan melalui Lebuhraya Damansara-Puchong (LDP) mengenakan tol, maka rutin tersebut dihentikan. Sebabnya, perjalanan aku ke Kajang dari rumah tidak sama sekali mempunyai laluan alternatif tanpa tol.

Bila kerajaan memansuhkan tol di laluan Metramac, bermakna ia susut menjadi 4 plaza tol. Dengan pengumuman terbaru, pemansuhan tol untuk laluan Cheras-Kajang, maka semakin kuranglah plaza tol yang ditempuh.

Aku sebenarnya menanti-nantikan pembebasan tol di 'laluan sate' dan itu sebabnya, bila ada cadangan pemansuhan tol di Sungai Rasau dan Bukit Raja oleh UMNO Bahagian Shah Alam, amat aku alu-alukan [baca SINI].

Memanglah telah ada outlet sate kajang yang berhampiran seperti di Lebuhraya KESAS, Lebuhraya Guthrie, malah di Kompleks PKNS Shah Alam. Tapi sekali-sekala, anak-anak aku perlu tahu tapak asal-usul sate Kajang. Jadi link ke Kajang mesti dipermudahkan.

No comments: