Wednesday, August 24, 2011

Najib Tidak Perlu Terlalu Emosi!


Barangkali zaman sekarang, tanggung jawab politik tidak penting apatah lagi kepada bangsanya sendiri. Yang mustahak kepada pengurusan tertinggi ialah target, KPI dan keuntungan.

Barangkali juga, zaman sekarang bukan masanya untuk beremosi. Negara tergadai atau terjual tidak mengapa, asal diri sendiri dapat hidup senang. Perlu apa untuk kita mempedulikan, apa yang akan berlaku pada masa depan. Yang penting agaknya, kedudukan dan kehidupan kita pada hari ini. Tentang masa depan generasi bangsa dizaman akan datang, agaknya patut mereka sendiri kendalikan.

Sahabat saya blogger MIK, mengajukan persoalan "Apakah maksud sebenar duri dalam daging?" dan memetik artikel dari MyKMU.Net.

Artikel tersebut telah mengkisarkan CIMB Bank Berhad, yang kini adalah antara bank utama di Malaysia dan sedang mempersiapkan langkah mereka untuk menjadi antara bank terbesar di rantau ini.

Menyingkap kembali sejarah kewujudan CIMB hari ini, mungkin ramai yang tidak pernah mendengar nama-nama Ban Chiang Bank (Sarawak) dan Pertanian Baring Sanwa Multinational Bhd.

Pada 1979, Ban Chiang Bank telah dibeli oleh Fleet Group (sayap pelaburan UMNO) dan dinamakan semula sebagai Bank Of Commerce (BOC). Pada tahun 1991, BOC mengambilalih United Asian Bank (UAB) dan keseluruhan cawangan-cawangan UAB diserap menjadi BOC.

Dalam pada itu, sebagai meluaskan sayapnya dalam perbankan saudagar (merchant bank), BOC telah mengambilalih Pertanian Baring Sanwa dan dinamakan semula sebagai Commerce International Merchant Bank (CIMB) pada tahun 1986.

Sejarah keseluruhan CIMB Bank Berhad boleh dibaca di SINI.

Saya ingin menambah satu lagi soalan disamping yang telah diajukan oleh blogger MIK, "apakah teraju yang memimpin CIMB telah lupa sejarah?".

Jangan terperanjat kalau dikatakan bahawa CIMB telah memberi political mileage kepada wakil-wakil rakyat pembangkang. Kalau tak percaya, anda boleh baca di SINI.

Sumber Foto : 1 MAI TOMYAM

1 comment:

Anonymous said...

CIMB Foundation banyak bantu promosi Lim Guan Eng. Tak caya, mai Penang pada 11.9.2011 jam 7.00 pagi di Esplanade.