Wednesday, January 26, 2011

Khalid Ibrahim Bijaksana Atau Kurang Bijaksana?

Mungkin saya yang kurang cerdik atau mungkin juga Pakatan Rakyat Selangor yang terlebih pandai. Pelbagai analisis tercetus, ekoran kegagalan rang undang-undang pindaan Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri Selangor untuk melalui proses bacaan kali kedua di Sidang Khas DUN Selangor pada 24 Januari 2011.

Justeru, PR mahu pun penganilisis membuat kesimpulan ia adalah kesudahan yang tersirat dan tersurat malah bakal menjadi liabilti kepada UMNO/BN.

Dalam pada itu, dinilai ucapan pembentangan usul MB Selangor, TS Khalid Ibrahim di DUN Selangor, tampak lebih terarah kepada madah berhelah dan menjadi ruang untuk membelasah UMNO.

Mungkin selepas ini PR terlalu yakin untuk meraih keuntungan politik dari isu ini, namun PR juga jangan terlupa dengan kegagalan protes dan perarakan rakyat. Bukankah itu petunjuk awal backfirenya kepada PR sendiri?

Khalid Ibrahim mahupun pemimpin PR yang lain harus menyedari realiti bahawa pentas politik bukannya bursar saham. Umpama, sekali Khalid berdehem, maka berduyun-duyun rakyat berarak dan berhimpun.

Seperkara lagi, kalau bijaksanalah sangat Khalid berpolitik, tentunya sudah terlebih awal dia menumbangkan TS Abu Hasan Omar di Kuala Selangor.

Kini terpulang kepada pemimpin PR, samada untuk berkerja memakmurkan Selangor, atau berpolitik 24/7 demi menghidupkan isu demi menyambung hayatnya di persada politik Selangor. Keputusan ditangan anda!

2 comments:

Pengundi Baharu said...

Salam tolong linkkan blog baru saya http://pengundibaharu.blogspot.com/

Bahtera Merdeka said...

Salam Tuan,
Blog ini sudah saya link.
Mohon pertimbagan Tuan link ke blog ini. Selamat berjuang untuk Selangor dan Tanahair kita.