Sunday, December 14, 2014

PAS Kelantan Buat Hal - Tawar Diri Untuk Disingkir Dari Pakatan Rakyat


Melihat tindak tanduk PAS dan DAP mutakhir ini, yang saling cuit mencuit antara satu sama lain, tidak lain adalah ujian terhadap ketahanan kepimpinan ulamak dalam PAS.

Tiada kesepakatan dalam memilih MB Selangor menggantikan TS Abdul Khalid Ibrahim tidak berakhir, meski pun Azmin Ali telah secara rasmi mengambilalih jawatan berkenaan.

Bermula dari itu, DAP acap kali mencuit PAS yang antara lain membangkitkan ketidak hadiran Presiden PAS DS Abdul Hadi Awang ke mesyuarat Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat sehinggalah kepada pertembungan PAS dengan DAP dalam pemilihan Timbalan Speaker DUN Selangor, yang akhirnya menyaksikan kemenangan berpihak kepada PAS.

Persidangan DAP Nasional yang berlangsung hari ini, meneruskan serangan terhadap Hadi malah dengan berterus terang seorang perwakilan yang berucap, telah meminta beliau berundur sebagai Presiden PAS, baca SINI.

Namun begitu, PAS tidak berdiam diri. Melalui MB Kelantan Dato' Ahmad Yakob, PAS mengumumkan akan membentangkan pindaan Enakmen Jenayah Syariah II 1993, yang jelas beliau pindaan tersebut adalah sebahagian dari prosedur kepada pembentangan rang undang-undang persendirian yang bakal dibentang di parlimen bagi mendapatkan kelulusan perlaksanaan hudud di negeri berkenaan. (Baca laporan NST).

Pertembungan PAS - DAP ini kelihatan bahawa masing-masing mengambil pendekatan terlalu berhati-hati. DAP tentunya mengharapkan PAS akan keluar secara sukarela dan jika tindakan itu berlaku, maka kelompok ulamak akan berdepan dengan tekanan dari kelompok pro Pakatan Rakyat yang menguasai Jawatan Kuasa PAS Pusat.

Sebaliknya, jika DAP mengusulkan penyingkiran PAS dari gabungan berkenaan, ia akan memberikan impak negatif kepada DAP dalam meraih sokongan Melayu.

Dalam konteks ini, MB Kelantan bagai cuba 'memancing' DAP melalui hudud, yang secara langsung merupakan penawaran PAS untuk disingkir dari Pakatan Rakyat.

Malahan, kini bagai disengajakan sebaran di media sosial yang kononnya UMNO dan PAS telah sepakat untuk berkerjasama.


Tidak dapat dipastikan pihak mana yang memulakan, tetapi tentunya mempunyai hubung kait dengan kedinginan hubungan PAS - DAP.

5 comments:

Anonymous said...

Caya la....asalkan DAP dihumban masuk balik tong taik babi, aku tak kisah. UMNO+PAS atau tidak....Asalkan DAP yang kurang ajar dan biadap dihapuskan!!!

Anonymous said...

Semoga menjadi kenyataan ...pas dan umno bersatu

Anonymous said...

Alhamdulillah kalau dua parti terbesar dan tertua bangsa Melayu ni nak bersatu semula. Memang elok lah lagu tu. Kita ni kan saudara serumpun dan seagama.

Bergadoh adik beradik biasa lah tapi janganlah sampai kita membiarkan orang ketiga mengambil kesempatan keatas pertelagahan kita adik-beradik ni.

Anonymous said...

berbincang dan bermuzakarah lah siapa yang ingin kamu lantik menjadi Pemimpin, UMNO, PAS, Perkasa, Isma, Jati dan lain sebagai Perdana Menteri!

Majoriti Orang Melayu dan Bumiputra hanya ingin kan kamu bersatu dengan teras Sunnah, Quran dan bersederhana!

Anonymous said...

Pemimpin PAS akan cakap :

Kita tetap bersama Pakatan Rakyat . Semua itu adalah khabar angin dan permainan jahat UMNO .

Kahkahkahkahkah......