Sunday, December 14, 2014

PAS Kelantan Buat Hal - Tawar Diri Untuk Disingkir Dari Pakatan Rakyat


Melihat tindak tanduk PAS dan DAP mutakhir ini, yang saling cuit mencuit antara satu sama lain, tidak lain adalah ujian terhadap ketahanan kepimpinan ulamak dalam PAS.

Tiada kesepakatan dalam memilih MB Selangor menggantikan TS Abdul Khalid Ibrahim tidak berakhir, meski pun Azmin Ali telah secara rasmi mengambilalih jawatan berkenaan.

Bermula dari itu, DAP acap kali mencuit PAS yang antara lain membangkitkan ketidak hadiran Presiden PAS DS Abdul Hadi Awang ke mesyuarat Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat sehinggalah kepada pertembungan PAS dengan DAP dalam pemilihan Timbalan Speaker DUN Selangor, yang akhirnya menyaksikan kemenangan berpihak kepada PAS.

Persidangan DAP Nasional yang berlangsung hari ini, meneruskan serangan terhadap Hadi malah dengan berterus terang seorang perwakilan yang berucap, telah meminta beliau berundur sebagai Presiden PAS, baca SINI.

Namun begitu, PAS tidak berdiam diri. Melalui MB Kelantan Dato' Ahmad Yakob, PAS mengumumkan akan membentangkan pindaan Enakmen Jenayah Syariah II 1993, yang jelas beliau pindaan tersebut adalah sebahagian dari prosedur kepada pembentangan rang undang-undang persendirian yang bakal dibentang di parlimen bagi mendapatkan kelulusan perlaksanaan hudud di negeri berkenaan. (Baca laporan NST).

Pertembungan PAS - DAP ini kelihatan bahawa masing-masing mengambil pendekatan terlalu berhati-hati. DAP tentunya mengharapkan PAS akan keluar secara sukarela dan jika tindakan itu berlaku, maka kelompok ulamak akan berdepan dengan tekanan dari kelompok pro Pakatan Rakyat yang menguasai Jawatan Kuasa PAS Pusat.

Sebaliknya, jika DAP mengusulkan penyingkiran PAS dari gabungan berkenaan, ia akan memberikan impak negatif kepada DAP dalam meraih sokongan Melayu.

Dalam konteks ini, MB Kelantan bagai cuba 'memancing' DAP melalui hudud, yang secara langsung merupakan penawaran PAS untuk disingkir dari Pakatan Rakyat.

Malahan, kini bagai disengajakan sebaran di media sosial yang kononnya UMNO dan PAS telah sepakat untuk berkerjasama.


Tidak dapat dipastikan pihak mana yang memulakan, tetapi tentunya mempunyai hubung kait dengan kedinginan hubungan PAS - DAP.

7 comments:

Anonymous said...

Caya la....asalkan DAP dihumban masuk balik tong taik babi, aku tak kisah. UMNO+PAS atau tidak....Asalkan DAP yang kurang ajar dan biadap dihapuskan!!!

Anonymous said...

Semoga menjadi kenyataan ...pas dan umno bersatu

Anonymous said...

Alhamdulillah kalau dua parti terbesar dan tertua bangsa Melayu ni nak bersatu semula. Memang elok lah lagu tu. Kita ni kan saudara serumpun dan seagama.

Bergadoh adik beradik biasa lah tapi janganlah sampai kita membiarkan orang ketiga mengambil kesempatan keatas pertelagahan kita adik-beradik ni.

Anonymous said...

berbincang dan bermuzakarah lah siapa yang ingin kamu lantik menjadi Pemimpin, UMNO, PAS, Perkasa, Isma, Jati dan lain sebagai Perdana Menteri!

Majoriti Orang Melayu dan Bumiputra hanya ingin kan kamu bersatu dengan teras Sunnah, Quran dan bersederhana!

Anonymous said...

Pemimpin PAS akan cakap :

Kita tetap bersama Pakatan Rakyat . Semua itu adalah khabar angin dan permainan jahat UMNO .

Kahkahkahkahkah......

IBU HAYATI said...

Saya ibu hayati ingin berbagi cerita kepada anda semua bahwa saya yg dulunya cuma seorang TKW di HONGKONG jadi pembantu rumah tangga yg gajinya tidak mencukupi keluarga dikampun,jadi TKW itu sangat menderita dan disuatu hari saya duduk2 buka internet dan tidak disengaja saya melihat komentar orang tentan >MBAH KABOIRENG< dan katanya bisa membantu orang untuk memberikan nomor yg betul betul tembus dan kebetulan juga saya sering pasan nomor di HONGKONG,akhirnya saya coba untuk menhubungi >MBAH KABOIRENG< dan ALHAMDULILLAH beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor,dan nomor yg diberikan >MBAH KABOIRENG< meman betul2 terbukti tembus dan saya sangat bersyukur berkat bantuan >MBAH KABOIRENG< kini saya bisa pulang ke INDONESIA untuk buka usaha sendiri,,munkin saya tidak bisa membalas budi baik >MBAH KABOIRENG< sekali lagi makasih yaa MBAH dan bagi teman2 yg menjadi TKW atau TKI seperti saya,bila butuh bantuan hubungi saja >MBAH KABOIRENG< DI 085-260-482-111 insya ALLAH beliau akan membantu anda.Ini benar benar kisah nyata dari saya seorang TKW.. KLIK GHOB 2D 3D 4D 6D DISINI















Saya ibu hayati ingin berbagi cerita kepada anda semua bahwa saya yg dulunya cuma seorang TKW di HONGKONG jadi pembantu rumah tangga yg gajinya tidak mencukupi keluarga dikampun,jadi TKW itu sangat menderita dan disuatu hari saya duduk2 buka internet dan tidak disengaja saya melihat komentar orang tentan >MBAH KABOIRENG< dan katanya bisa membantu orang untuk memberikan nomor yg betul betul tembus dan kebetulan juga saya sering pasan nomor di HONGKONG,akhirnya saya coba untuk menhubungi >MBAH KABOIRENG< dan ALHAMDULILLAH beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor,dan nomor yg diberikan >MBAH KABOIRENG< meman betul2 terbukti tembus dan saya sangat bersyukur berkat bantuan >MBAH KABOIRENG< kini saya bisa pulang ke INDONESIA untuk buka usaha sendiri,,munkin saya tidak bisa membalas budi baik >MBAH KABOIRENG< sekali lagi makasih yaa MBAH dan bagi teman2 yg menjadi TKW atau TKI seperti saya,bila butuh bantuan hubungi saja >MBAH KABOIRENG< DI 085_260_482_111 insya ALLAH beliau akan membantu anda.Ini benar benar kisah nyata dari saya seorang TKW.. KLIK GHOB 2D 3D 4D 6D DISINI

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI