Friday, November 21, 2014

Angkara Wanita Mirip Mona Fandey, 200 Nelayan Malaysia Ditangkap Pihak Berkuasa Indonesia


Menurut laporan Rakyat News, 200 orang nelayan Malaysia telah ditangkap oleh pihak berkuasa Indonesia.

Seperkara yang perlu dimaklumi, kami di blog Akar Umbi teringat ucapan sulung sebagai Presiden Indonesia, Joko Widodo (Jokowi) yang menegaskan konsep 'Indonesia sebagai negara maritim',
“Kita harus bekerja dengan sekeras-kerasnya untuk mengembalikan Indonesia sebagai negara maritim. Samudra, laut, selat dan teluk adalah masa depan peradaban kita. Kita terlalu lama memunggungi laut, memunggungi samudra, memunggungi selat dan teluk.”
Sejajar dengan iltizam tersebut, Jokowi telah melantik seorang wanita, Susi Pudjiastuti (foto atas) sebagai Menteri Kelautan dan Perikanan.

Meski pun berwajah mirip Mona Fandey (wanita yang disabitkan dengan pembunuhan seorang tokoh politik Malaysia pada 1990an), namun Susi Pudjiastuti sebenarnya merupakan seorang usahawan yang terlibat dalam industri perikanan di Indonesia.

Oleh yang demikian, adalah sukar untuk menolak bahawa penangkapan 200 nelayan Malaysia itu mempunyai kaitan dengan cita-cita besar Indonesia untuk menguasai industri perikanan di rantau ini.

Dalam pada itu, andai diperhalusi ucapan sulung Presiden Jokowi tersebut mempunyai maksud betapa Indonesia serius untuk memperkukuh tentera lautnya, dalam memperluas sempadan maritim; yang bukan sahaja untuk kepentingan industri perikanannya tetapi juga menjurus kepada sumber hasil bumi, khususnya petrolium.

Bagi Azmin Ali mahu pun Mat Sabu, Jokowi menjadi ikon kepada mereka dari segi penampilan peribadi Presiden Indonesia, tetapi mereka gagal membaca idealisme Jokowi dari sisi perhubungan antarabangsa.

Hanya mampu ditiru oleh Azmin ialah menjadi pembersih longkang dan penyembur racun rumpai dan serangga di Selangor dan Mat Sabu pula setakat mampu kagum dengan sifat marhaen Jokowi.

Sementara itu bagi PM DS Najib Razak juga, sudahlah sampailah masanya untuk mengarahkan pembantu-pembantunya untuk menganalisis mesej tersirat disebalik ucapan sulung Jokowi itu, khusus pada akhiran ucapan berkenaan yang antara lain mengungkapkan;
"Saya mengajak saudara-saudara sebangsa dan setanah air untuk mengingat satu hal yang pernah disampaikan oleh Presiden Pertama Republik Indonesia, Bung Karno, bahwa untuk membangun Indonesia menjadi negara besar, negara kuat, negara makmur, negara damai, kita harus memiliki jiwa cakrawarti samudera; jiwa pelaut yang berani mengarungi gelombang dan hempasan ombak yang menggulung."
Langkah yang patut dibuat oleh Najib setakat ini, ialah harus campurtangan untuk membebaskan 200 nelayan Malaysia berkenaan, yang pada pandangan kami, bahawa nelayan berkenaan menjadi mangsa terhadap cita-cita besar Jokowi.

Mungkinkah Jokowi mahu jadi 'Sukarno Baru' dan jadi abang besar kepada Malaysia?

18 comments:

Anonymous said...

Kita juga tidak kurang kemampuan angkatan laut. Jgn jadikan serumpun sebagai pelembut lidah dan hati utk tunduk malu dan bodoh kpd negara jiran. Gunakan segala kuasa dan kekuatan yg ada untuk menjaga kedaulatan sempadan maritim, darat dan udara negara. Segala kapal dan bot yg sengaja sesat melepasi sempadan malaysia wajar dikaramkan untuk dijadikan tukun ikan. Kita hantar pulang penceroboh selepas dihakimi dan asetnya dikaramkan. Ketegasan begini amat penting bagu menunjukkan kita juga serius menjaga kedaulatan. Mereka buat apa yg mereka rasa betul dan kita juga buat apa yg kita rasa betul. Kita terima hanya yg 'legal' sahaja. Beritahu jokowi bahawa kita juga boleh 'KERAS'.

Anonymous said...

hangat hangat taik ayam seorang ketua baru. minda seorang jawa. lihat sukarno, apa yang dia buat untuk Negara dia? melainkan kaki betina. jiwa panas baran terus nak kekalkan revolusi, nak bergaduh saja kerja dia. jika Indonesia diterajui oleh keturunan bukan jawa seperti minang( hatta) atau melayu nungkin dah lama maju.ingat yang bijak di Indonesia bukan jawa tetapi non jawa.

Anonymous said...


Saya sokong 2.11 pm.
Nanti kita karamkan bot pancung, dan yang seumpamanya yang membawa masuk dan keluar warganya secara haram. Jangan ditahan, kurung selama berbulan2... buat menghabiskan beras..

Anonymous said...

Memang rakyat mereka adalah bangsa pelaut. Banyak lagi kapal2 mereka yang menggunakan layar terutama sekitar Jawa, Kalimantan, Sulawesi & kepulauan lain.
dan malang kita kerana kepulauan berhampiran dapat ke Indon spt kepulauan Anambas & natuna. Silap masuk skit dah nelayan kena tahan kerana TNI-AL mereka sentiasa ada & tak bagi muka.
Harap pihak berkuasa ambil tindakan yang tegas juga terhadap unsur asing yang menceroboh perairan kita walaupun seinci. No more toleransi. Enough is enough

Anonymous said...

HARAP DS NAJIB..PERANGI RASUAH DI DARAT...LAUT DAN UDARA>>..insyaalah boleh lawan Indonesia. Mungkinkah PATI...adalah pengintip?...

Anonymous said...

Sebab tu kita beli submarine, untuk menangani kalau negara jiran jadi terlajak bangang... show of force and deterrence

PR dan macai diaorg duk kata membazir. bodo tak leh diajar langsunggg

tobeng said...

Kerajaan jokowi indon saja nak divert isu.Dia kan baru naikkan harga minyak indon 55sen.Rakyat indon yg marah mudah aje dijinakkan kembali dengan diapi2kan perasaan marah dan benci pada Malaysia.

Setiap kali ada masalah memang itulah taktik kerajaan indon.Tak pasal2 Malaysia juga yg jadi mangsa.

Biasa kes tahan nelayan kita bukan sebab masuk perairan diorang pun.Ingat kes polis marin(?) indon yg cuba pau nelayan kita dulu?Last2 malu sendiri kena sergah balik dengan PGM Padahal nelayan kita semua lengkap dengan gps bagai dan tak mungkin tersesat masuk sempadan indon.Bayangkan 200 nelayan bukannya sikit melainkan indon sengaja tangkap di dalam periran kita sendiri.

tobeng said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

malaysia goblok

manjung said...

Seronok la baca komen korang. Aku sokong tenggelamkan bot mereka untuk dijadikan tukun ikan.

Anonymous said...


Tengok si Jokowi tu ada buat isyarat tangan puak SETAN Barat-Zionis ”Devil Horn" - lihat di http://www.altheadlines.com/famous-illuminati-members-13248490/, Famous Illuminati Members, By: David Veritas, May 14, 2013; and http://www.altheadlines.com/top-10-illuminati-symbols-hidden-in-plain-sight-13249963/, Top 10 Illuminati Symbols Hidden In Plain Sight, By: David Veritas, July 23, 2013!

Si puak Setan ni ni nak MELAGAkan BUMIPUTERA Islam Malaysia-Indonesia!

Si Jokowi-LIBERAL pro-Barat/ZIONIS ni juga akan menjadikan lebih ramai saudara se BUMIPUTERA dari Alam Melayu kita di Indonesia terutamanya Bumiputera Islam/Melayu, yang sungguh malang, akan terus menjadi KULI termasuk sbg. org. gaji-buruh-pengutip sampah (di Indonesia juga ada perkampungan "Rubbish Slum" spt. Bumiputera Filipina di Manila), serta jadi mangsa bot-karam kat Malaysia ni apabila terpaksa naik bot haram untuk pulang bercuti Hari Raya/Ramadhan dsbnya!

Makcik Sambal Belacan.

Anonymous said...

Oi anon 2.11, 3.53 & 10.40pm, lu punya ekoq-ekoq manusia atau SETAN SIAL?! PI MAMPOS lu PENGGANAS-pENGGANAS kat KANDANG PENDATANG KAPIRDAJAL DAPBANGKAI/PKRSODOM-ejen-ZIONIS-no-1!

Dan lagi si SIAL, si PATI dari BERATUS RIBU PELANCHONG CHINA yg. hilang tu lu tak pula BISING aahh?! PI MAMPOS lu dari ALAM MELAYU kami ni!

Anonymous said...

Apa yang Jokowi dan Indonesia lakukan adalah bagi menjaga kedaulatan negaea mereka.
kenapa perlu kita mengkritik cara mereka menanggi isu berkaitan.
Jika tidak mahu di kenakan tindakan seperti itu rakyat malaysia harus berhati hari mencerobohi negara orang.
apatah lagi rakyat malaysia/kapal nelayan Malaysia yang melakukuan perbuatan tersebut adalah berbangsa cina.
memang keturunan ni banyak buat massalah dan tak perlu di beri muka.

Hisyam Abdullah said...

Menurut info yang saya dapat, tanggal 18-20 November indonesia menangkap 390-400 nelayan ASEAN di laut Benggala, sulawesi dan Natuna (Thailand, Vietname, Malaysia, dan Filipina)
Vietname = 100-130 di laut Natuna
Malaysia + thai = 75-100 di laut benggala
Malaysia = 50-75 di laut natuna dan kalimantan
Filipina = 30-50 di laut sulawesi
.
China = Tidak di ketahui

Anonymous said...

..

.


Bagusgak Pak Joko bikin undang

undang keras macam tuh.
.

Di Melaysia , cukong cina/koliang

naik tocang - mereka anggap undang

undang sebagai satu cadangan aje..



Jadi mereka tak perlu ikut..


Apa lagi menteri dari MCA , macam

Liow Tong Sampah tak ambil

pot pun jika tidak ada saman atas

lori lori lebih muatan yang

di siarkan dek TV3 [2 nov] olih

cukong cina YTL dan geng...
.


Pasal apa ?
.

Cukong cina di melaysia diprotek

dek Menteri Cina atau barua barua

cina macam si Tambi Adenan a/l

Mansukh [menteri dbkl] dan lain

menteri kanan yang sekongkol

dengannya. Tengok aje data:

broadband penetration di sekolah

3%. Expected 100%.

Ytl dibayar 675 Million [100%}.

YTL difine konon Rt 2.5 million.
.
.

Apa kojo si Mat bendul Modin Yasin?

.
.

Menteri Ameno pandai hantar melayu

ke hutan. Tanah melayu yang

melayu teroka 60+ tahun demer kata

penduduk haram.{Setan-gan]

kalau china/koliang ada aje MCA

dan koliang MIC intervention.

Tengok apa jadi bila cina duduk

tanah gomen berpuloh tahun?


Koliang siap dapat rumah teres kat

kg buah pliak..

.


Melayu jangan nak sebok kalau mat

indon ajar si culong cina apa akan

jadi jika mereka tak ikut undang

undang. mat mat melayu kat

melaysia dengan budaya kautim,

terima rasuah wang dan pompuan dah

tak pakai kat Indon.
.


Melayu kena respek cara Indon dan

copylah cara mereka. Style Mat

Lembik Najib-bini mesti

ditongsampahkan. Ini style anak

bangsawan bikin kojo. Esok

anak husin onn [kerismudin], anak

madey [ mukriz], nantu dollah [kj]

pun akan kautim dan akan soal

apasal melayu tak tau terimakasih

pada umno lagi. Mereka fikir

[pandangan saya]Melaysia nih datok

diaorang punya.
.

Ingat lagu:

.
Ini....Allah Punya
.

Itu.....Allah Punya
.

X,,,, Allah Punya
.

Semua...Allah Punya
.



Jadi biarlah Pak Jokowi ajar sikit

cukong cukong melaysia ikut undang

undang. Kalau tak ikut, pergi

jumpa Allah-lah jawabnya!!


,
ok, yob

,

khong khek khuat

.

.

.

Anonymous said...



.


ikut link lagu @Allah Punya'

https://www.youtube.com/watch?v=rsNG-E6us98
.


kkk

Anonymous said...

Ko ni gila ke apa? Ko baca komen dulu baru hentam ke terus rodok mcm babi hutan? Fahamkan komen dulu, baru la komen balas. Rasanya 3 komen yg ko rujuk tu sokong malaysia bertegas dgn penceroboh. Simpan sikit bodoh tu kat poket, jgn keluarkan semua k.

Anonymous said...



mat 'tat 3.54

siapa kah pencoroboh itu?

jawapan: cukong cina/koliang /MELAYU


KALAU ADA GPS MACAM MANA BOLIH SILAP?

SOKONG DASAR TEGAS KEATAS PENCOROBOH?

JAWAPAN: PASTI-BERANI BIKIN BERANI TANGGUNG

CUBA TULIS DENGAN OTAK DI KEPALA BUKAN KAT 'TUT


OK