Monday, October 20, 2014

Azmin Ali & Anwar Sama Sahaja Anutannya


MB Selangor Azmin Ali mengambil kesempatan dari pelancaran 'Bulan Bahasa Kebangsaan' peringkat negeri Selangor untuk menterjemah tiga buku ke Bahasa Melayu, iaitu;
  1. World Order - Henry Kissinger
  2. Einstein: His Life and Universe - Walter Isaacson
  3. Jinnah, Pakistan and Islamic Identity: The Search for Saladin - Akbar Ahmed
World Order umumnya adalah suatu kerangka yang ditulis oleh Henry Kissinger (Bekas Setia Usaha Negara Amerika) dalam mewujudkan suatu bentuk hubungan kuasa besar berdasarkan 'Sistem Walphian' dan keseimbangan kuasa, yang dipraktik secara global dan bukan berasaskan wilayah.

Dalam pada itu Einstein: His Life and Universe pula lebih menjurus kepada biografi sainstis terkemuka Albert Einstein yang ditulis dari sisi pendirian politiknya sebagai pendukung federalisme sejagat, internasionalisme, pasifisme dan sosialisme demokratik, dengan pengabdian yang kuat untuk kebebasan individu dan kebebasan bersuara.

Sementara buku Jinnah, Pakistan and Islamic Identity: The Search for Saladin digarap berkenaan Mohammed Ali Jinnah, bapa penubuhan negara Pakistan (sebelumnya adalah sebahagian dari India). Jinnah awalnya membawa slogan 'negara Islam' untuk tujuan pemisahan Pakistan dari India, tetapi kemudiannya memilih sekularisme, apabila bertindak mengumumkan bahawa agama tiada perkaitan dengan negara.

Jika diamati dengan usaha penterjemahan yang dilakukan oleh Azmin ini, jelas bahawa anutan pemikirannya adalah sama dengan DS Anwar Ibrahim.

Ia adalah suara liberalis dan pada masa yang sama cuba memesongkan pegangan dan anutan politik PAS, supaya tidak lagi menjadikan Islam sebagai dasar perjuangan.

Dengarkan sendiri pengumuman Azmin berkenaan usaha penterjemahan tersebut dalam video di bawah;


PAS sebenarnya telah awal-awal lagi telah diberi amaran berkenaan hal ini sejak 2012 lagi dan boleh rujuk SINI.

Soalnya sekarang, apakah PAS Selangor bersetuju dengan penggunaan wang rakyat Selangor untuk menterjemahkan ketiga-tiga buku berkenaan?

1 comment:

Anonymous said...

Aikk.... Pas Selangor..? Wujud lagi ke spesis parti ni..? Macam tak ada je..