Thursday, December 26, 2013

Lim Kit Siang Tutup Muka Kerana Malu Dengan Perbuatan Rafizi


Pengarah Strategi PKR Rafizi Ramli terlalu ghairah untuk menjadi jaguh hingga membuat kenyataan bodoh, yang akhirnya membuat Lim Kit Siang menutup muka kerana malu yang amat sangat, apabila punya tokoh sedemikian dalam Pakatan Rakyat

Dalam kenyataannya yang dipetik dari Malay Mail, Rafizi menjangkakan Malaysia terdedah kepada krisis gadaian subprima seperti yang berlaku di USA:-
PETALING JAYA, Dec 26 — Malaysia may fall into a similar financial crisis that plagued the US in 2007 if the federal government carries on with the unplanned sale of housing loans undertaken by its massive civil force, PKR’s Rafizi Ramli said today.
The opposition party’s strategic director dismissed Putrajaya’s defence of its sale of national assets and government mortgages to raise revenue, saying such actions smacked of desperation and were not how a sovereign nation’s economy should be carried out.
“If we allow the federal government to continue to do this unchecked, it’s a recipe for disaster, as what happened in the US,” Rafizi a new conference at PKR headquarters here.
Kenyataan Rafizi adalah susulan dari jawapan dari Kementeri Kewangan (klik SINI) terhadap dakwaan asal Rafizi yang mengatakan kerajaan menjual aset negara untuk megurangkan defisit negara.

Adalah tidak masuk akal apabila mengaitkan tindakan pensekuritian hutang kerajaan (melalui gadaian kepada institusi perbankan) boleh menjerumuskan negara kepada krisis gadaian subprima, walhal tindakan tersebut adalah untuk mendapatkan modal tambahan pembiayaan terhadap pinjaman perumahan khusus kepada penjawat awam.

Rafizi berhujah bagai seorang bodoh, bagai tidak faham bahawa tindakan tersebut adalah proses biasa untuk mendapatkan dana, yang kemudiannya digunakan untuk membiayai pinjaman perumahan penjawat awam.

Kita harus faham dan berfikir tidak seperti Rafizi, dana pinjaman perumahan penjawat awam tidak mudah diperolehi berbandingan institusi perbankan yang mudah mendapatkan dana melalui deposit awam yang disimpan dalam institusi berkenaan.

Pembayaran semula pinjaman perumahan melalui potongan gaji, dengan sendirinya menjadikan pinjaman berkenaan tidak berisiko dan kemungkinan akan berlaku krisis gadaian subprima tidak akan timbul sama sekali.

Dangkal sungguh pemikiran Rafizi.

2 comments:

Anonymous said...

Tok sah dok layan la....
Raspussy ni memang bodoh.... kalau dia pandai kenapa PKR kalah dikebanyakan kerusi yang ditandingi PKR pada PRU13 dulu.
Raspussy telah terbukti memang bodoh.

jebat said...


Sdr. Tanpa Nama 10:02 PM,

Hang tu pandai anagat ka, hang kata Rafizi BODOH (opps slah RAPUSSY).

Hang taukah, selama ini RAPUSSY telah kelentong BOSS dia ?

Kalau tak pandai man boleh KELENTONG orang ..

He he he eh