Friday, July 5, 2013

Muhyiddin Tewas?


Sekilas pandang TS Muhyiddin Yassin telah tewas untuk pusingan pertama.

Soalnya, apakah Muhyiddin benar-benar tewas?

Menurut laporan Utusan hari ini, Muhyiddin mengumumkan penarikan balik Rang Undang-Undang Pentadbiran Agama Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 2013 untuk kelulusan parlimen.

Apakah ini bermakna bahawa Kerajaan tunduk kepada tekanan dalaman dari MCA? [Baca SINI].

Sebelum ini, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Jamil Khir Baharom berkata RUU tersebut adalah bertujuan menambahbaik dan memperkemas terhadap Akta Pentadbiran Undang-Undang Islam (Wilayah Persekutuan) 1993 agar selari dengan kehendak semasa.

Justeru ini bermakna, meskipun zahirnya Muhyiddin 'tewas' dengan penarikan balik RUU tersebut namun Seksyen 107 (b) RUU berkenaan berhubung dengan pemelukan agama Islam oleh minor (dibawah umur) yang ditentang kuat oleh MCA dan DAP, tetap berkuatkuasa melalui Seksyen 95 Akta Pentadbiran Undang-Undang Islam (Wilayah Persekutuan) 1993 yang sedia ada.


8 comments:

Anonymous said...

Marilah kita bersama PERKASA ,tinggalkan Umno dan para pemimpinnya yg lembik.

Anonymous said...

Pemimpin UMNO sekarang memang lembek!!!

Cina DAP Konis Babi dan Melayu penjiat dubur nya semakin Besar Kepala!!!

Anonymous said...

Sume pemimpin UMNO tido lagi..dorang ingat yang menangkan dorang pru lepas puak-puak kapir ni...sedar la weiii orang Melayu yang menangkan kau orang!!!!

Anonymous said...

Umat Islam sendiri tak boleh mempertahankan Islam sendiri. Tunduk dengan tekanan Kafir laknat tu buat apa? Allah jadikan umat Islam ni sebagai Khalifah. Dah termaktub dalam Al-Quran. Itu perintah dari AlLAH sendiri, pencipta yang satu. Diaorang ni tak takut ke balasan daripada ALLAH? Tak takut ke ketika hijab-hijabnya dibuka masa sesi pengadilan di padang Masyar? Nauzubillah..

Anonymous said...

nampaknya perjuangan islam di persada politik malaysia semakin layu ...
jika pas dengan taat dan akurnya merunduk kepada khalifah lim ...
apa kurangnya umno ... mereka pun tidak mahu ketinggalan untuk patuh dan sujud kepada mca ...
walhal dalam pru 13 ... bn mengalami kekalahan dibanyak kerusi kerana puak kuning ini tidak undi pun bn ... tetapi kerajaan bn kekal berkuasa ... untuk apa umno merayu, taat dan patuh serta sujud kepada puak kuning ini ...
so ... jangan bicara pasal perjuangan islam dan melayu ... simpan saja dalam poket buat kenangan ...

Anonymous said...

INI KALI LAH. MELAYU TELAH MENANG PRU13. BUKAN SEMUA AHLI UMNO YANG MEMBERI UNDI KEPADA BN TETAPI MELAYU YANG BERI KEMENANGAN KEPADA BN. BN HARUS DENGAR SUARA MELAYU BUKAN SUARA UMNO. SEBILANGAN AHLI UMNO YANG ADA SEKARANG PEMBELOT? TAK DAPAT JADI CALUN BN DAH JADI CALUN BEBAS.

Anonymous said...

BETUL..PERKASA GANTU UMNO..UMNO LEMBIK..

Anonymous said...

Hang yg bodoh sokong Bn aka Umno apa hal..we all undi rosak..melayu da tak boleh mengharapkan Pemimpin umno lagi...meka sanggup tukar nama Ah Gip Ghor..dan sebagainya demi undi cina..tak dapat pun tp masih berlembut lidah..masih nak mejilat jubur cianbeng tu..gila umno ni..