Wednesday, July 3, 2013

MCA Sertai DAP Isytihar Tidak Akan Sokong Rang Undang-undang Pentadbiran Agama Islam (Wilayah Persekutuan) 2013 Di Parlimen

MCA secara rasminya mengumumkan akan menentang whip parti (BN) di parlimen.

Baca petikan laman web MCA di bawah.


Ini bermakna MCA telah menyertai grup yang menentang Rang Undang-Undang Pentadbiran Agama Islam (Wilayah Persekutuan) 2013.

2 isu yang dibangkitkan ialah Seksyen 107 (b) berhubung dengan pemelukan agama Islam oleh minor (dibawah umur)  dan Seksyen 51(3) (x) dan (xi) berhubung kuasa memutuskan agama (Islam) seseorang oleh Mahkamah Syariah.

Hakikatnya, Seksyen 107(b) sememangnya telah menjadi undang-undang melalui Akta Pentadbiran Undang-Undang Islam (Wilayah Persekutuan) 1993 yang dibaca seperti berikut:
Seksyen 95. Keupayaan masuk Islam. Bagi maksud Bahagian ini, seseorang yang tidak beragama Islam boleh masuk Islam jika dia sempurna akal dan--- 
(a) mencapai umur lapan belas tahun; atau 
(b) jika dia belum mencapai umur lapan belas tahun, ibu atau bapa atau penjaganya mengizinkan kemasukannya.
Sementara itu, Ketua Pembangkang DS Anwar Ibrahim dalam kenyataan yang dilapor oleh Antara Pos menyebut bahawa Islam membenarkan penukaran agama kanak-kanak hanya jika ia dibuat oleh ibu kanak-kanak itu.

Walau bagaimana pun, janganlah kita lupa bahawa dalam sirah telah riwayatkan bahawa Saidina Ali bin Abi Talib merupakan kanak-kanak pertama memeluk Islam.

Apa pula pendapat PAS?

7 comments:

Anonymous said...

Cina dan India memang bersatu dalam menentang hak mereka, memang hak mereka untuk bantah, yang peliknya ada melayu pun masuk geng mereka,melayu menjahanamkan islam sendiri atas sikap orang Malaysia bukan sebagai orang islam.

Anonymous said...

wow.... satu tamparan buat DS Najib n kerajaan!! JUst hope, Kerajaan bole bertegas dgn isu2 yg melibatkan Agama Islam/ Syariah/ Aqidah....kamu akan dipersoal tentang ini diakhirat nti!!

Anonymous said...

ini negara melayu... melayu ugama islam... kalu tak suka boleh belah... jangan cari pasal...

Anonymous said...

kalau mca sokong DAP,kita MP melayu PKR serta PAS sokong sebelah mana?

jika MP pas dan MELAYU/ISLAM PKR turut tidak menyokong usah bergebang pasal menegakan islam.

Anonymous said...

Melayu PAS lu orang pikirlah sendiri.....PKR aku tak haraplah....

hangkedee said...

Melayu tetap layu.Cina tetap cina Tongsan mali maa...Yang moron melayuPasPkr.Sokong Dapig terang terangan AntiMelayuIslam.Apa kata Pok nok terhadap t.cock.mengenai Islam.Syaitan Bisu.

Anonymous said...

Baguslah , lain kali beri kerusi majoriti Melayu kepada MCA atau Gerakan.MCA/Gerakan sudah tak releven. Ahli mereka sudah lari ke DAP, yang tinggal adalah musuh dalam selimut untuk ugut BN dari dalam , ehsan pengundi Melayu. Najib stop babysitting MCA/GERAKAN !!!! Dah naik lemak dah tu Cina DAP.