Thursday, May 9, 2013

PAS Takut Atau Memang Tidak Mampu Mengemudi Kerajaan Selangor?


Mengambil kira kedudukan kerusi DUN dan Undang-Undang Tubuh Negeri Selangor yang menyebut (Perkara 53 (4)) seorang Menteri Besar yang dilantik itu perlu berbangsa Melayu dan menganut agama Islam, maka PAS dan PKR punya kriteria untuk salah seorang dari ADUN mereka diperkenankan oleh DYMM Sultan sebagai MB Selangor.

Satu hakikat yang sukar disangkal ialah  PAS dan DAP adalah saling curiga mencurigai.

DAP awal-awal lagi memberi indikasi  yang mereka rela menyerahkan jawatan tersebut kepada PKR dan pada PAS pula memberi isyarat kononnya tidak berminat.

Sesungguhnya inilah kelebihan PKR, mereka terus bernyawa kerana kecurigaan yang wujud antara PAS dan  DAP.

Jika benar PAS turut memberi laluan kepada PKR, maka saya menyimpulkan bahawa sia-sialah perjuangan PAS semenjak 1955 yang kononnya ingin meletakkan kepimpinan ulamak dan menegakkan negara Islam.

Sikap ini juga menunjukkan yang PAS adalah takut, tiada keyakinan diri, malah mungkin juga sememangnya mereka menyedari bahawa mereka tidak berkemampuan untuk mengemudi kerajan Selangor.

Suatu tamparan yang hebat buat PAS jika gagal mendapatkan jawatan MB Selangor, kerana selepas ini mereka bakal di'cop' sebagai hanya layak menerajui negeri-negeri Melayu sahaja dikalangan DAP dan bagi penyokong BN, PAS selayaknya menjadi pembangkang hingga kiamat!

Menariknya bagi Ketua Wanita PKR Zuraida Kamarudin, kerusi MB Selangor adalah hak PKR hingga lupa kerusi DUN Selangor untuk PAS-DAP-PKR adalah pada kedudukan 15-15-14.



Apapun, jangan sesekali abaikan budi bicara Sultan dalam memperkenankan perlantikan MB dan tidak mustahil perlantikan kali ini tersasar dari jangkaan umum.

12 comments:

Anonymous said...

PAS anda layak jadi Menteri Besar menerajuii Selangor . DAP tak kan tak berterimakasih pada Lebai2 PAS yg. kehulu kehilir mengusung BENDERA DAP.Kalau Jawatan tu PAS tak dapat memang benarlah hampa jadi KUDA DAP ajelah.....What A Pity.

AnakJawaJohor said...

ITU YANG PELIK DAN HAIRAN TU.
NA MENANG PRU GILA GILA, SAMPAI BEMUSUHAN SESAMA ISLAM !
Dah MENANG BAGUS 15 KERUSI, TAKUT PULA JADI MENTERI BESAR. !
APA MAKNa NI SEMUA. ?
ORANG NAK MENANG UNTUK TUBUHKAN KERAJAAN NI TIDAK, NAK BAGI KAT ORANG LAIN !
PERJUANGAN APA NAMA INI.
PAS TAK MAMPU NAK TADBIR.....TULAH MENANG SORAK, KAMPUNG TERGADAI..

Anonymous said...

patutnya ulama Pas keluarkan ayat2 Quran berhujah knp mereka harus dpt post MB. Itulah yg selalu mereka guna utk kutuk Umno pun..

Anonymous said...

PAS MEMANG BODOH, CAKAP BERDEGAR DEGAR, HABUK PUN TIADA.
ANJING CINA DAP YANG TAKUT KAT TUAN DIA..WUF. WUF.

Anonymous said...

PAS dah dpt MB Kelantan. Dia kesian kat PKR

Anonymous said...

PAS la yang paling layak menduduki kerusi MB Selangor

Anonymous said...

Woi! cucuk jarum nampaknya!! kesian la kat parti PAS! memang dasar perjuangan mereka hanya untuk membangkang (dah 55 tahun) sampaikan negeri diperintah oleh mereka pun mereka bangkang jugak :)

Dalam group kawan2 aku ada sorang penyokong tegar PAS! dia pernah cakap kat aku dia sokong PAS pasal nak bangkang kerajaan BN! dia kata kalo PAS menang dia akan sokong BN untuk bangkang kerajaan PAS!!

kah kah kah!!

Anonymous said...

PAS mana reti merintah. Dia orang biasa bagi ceramah tanpa sesiapa menyoal. Orang soal pun dia jawab dengan lawak atau herdik kata takde iman, murtad dsbya. Bila jadi pemerintah, kenalah berhemah, kena ada diplomacy dan pandai berhujjah. Dalam mesyuarat tak boleh otokratik, kena diplomatik. Staf buat paper kena baca dan fahamkan maksudnya. Kena buat keputusan bernas, tak boleh kata ini kehendak tuhan. Kopiah, jubah, janggut bukan qualification. Susah tu.

Anonymous said...

PAS NI MEMANG CARTOON !!!
CARTOON. CARTOON. CARTOON

Anonymous said...

Di penang pulak ada berita yg lagi lucu, Salleh Man (pesuruhjaya PAS penang) rasa bersyukur sbb Lim Guan Eng menerima penolakan jawatan Exco yg di tawarkan kepada beliau yakni Salleh Man.

Bersyukur sbb penolakan jawatannya diterima..nak tulis pun sampai berbelit-belit..

HA HA HA PAS mmg suka jadi kuli je sampai bila-bila..apa nak di kato..

Anonymous said...

HAMpas.. MELEpas..KApas..KIpas..PAMpas...

Anonymous said...

SEMUA CAWANGAN DAN BAHAGIAN UMNO/BN SELURUH NEGARA WAJIB ADAKAN AKTIVITI PENDAFTARAN PENGUNDI BARU DENGAN AKTIF SELAMA 5 TAHUN NI..

DAN PASTIKAN PENGUNDI BARU INI DIAJAR BAHAWA UNDI MEREKA AMAT PENTING UNTUK MENJAHANAMKAN AGENDA KOMUNIS SEPET MENGUASAI NEGARA MELALUI AGENDA PERKAUMAN DAN RUSUHAN JALANAN !!!

gen2felda