Monday, May 6, 2013

PAS Anugerahkan DAP 'Bargaining Power' Untuk Pinda Undang-Undang Tubuh Negeri Selangor Bagi Bolehkan Ng Suee Lim Dilantik Sebagai MB


Meskipun dikatakan PAS berpeluang mendapat jawatan MB Selangor, janganlah kita tidak sedar yang PAS telah mentauliahkan DAP dengan satu watikah 'bargaining power' dalam perlantikan 3 jawatan utama dalam pentadbiran tertinggi Selangor termasuk Menteri Besar.

Dalam kedudukan PAS-DAP-PKR yang masing memiliki bilangan kerusi DUN 15-15-14, DAP boleh memilih salah satu dari 3 jawatan penting iaitu MB, Timbalan Menteri Besar dan SUK Selangor.

Dengan jumlah 44 kerusi yang melebihi majoriti 2/3, PR dalam keadaan selesa untuk meminda Undang-Undang Tubuh Negeri Selangor 1959.

Menurut Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri, seorang Menteri Besar yang dilantik itu perlu berbangsa Melayu dan menganut agama Islam seperti yang tertakluk dalam peruntukkan Fasal Empat Perkara 53.

Bagi jawatan Timbalan Menteri Besar, meskipun tidak mensyaratkan sedemikian namun adalah wajar dilantik daripada orang Melayu yang beragama Islam.

Sementara itu dalam kaedah perlantikan SUK, mengikut Undang-Undang Tubuh Kerajaan Selangor 1959 Perkara 52 (1), jawatan Setiausaha Kerajaan perlu diwujudkan dan perlantikan ke jawatan ini hendaklah dibuat oleh Suruhanjaya Perkhidmatan yang berkenaan dari kalangan anggota mana-mana perkhidmatan awam yang relevan.

Perkara (2)(a) pula menyatakan bahawa Setiausaha Kerajaan hendaklah berbangsa Melayu dan menganut Agama Islam,dan hendaklah menjadi pegawai utama yang bertanggungjawab bagi hal-ehwal pentadbiran negeri

Sebagai pembuktian kepada perkongsian kuasa dan jumlah sokongan besar yang disumbangkan melalui peti undi  oleh kaum Cina terhadap PR, maka tidak mustahil bagi PAS dan PKR untuk berkompromi untuk menyerahkan salah satu jawatan di atas kepada DAP melalui pindaan Undang-Undang Tubuh Negeri Selangor.

Dengan penangguhan perlantikan MB Selangor selama seminggu, maka proses tawar menawar ini akan berlaku.

Kesimpulannya inilah natijah dan musibah besar yang bakal ditanggung lantaran sokongan penyokong-penyokong PAS memenangkan DAP di Selangor.

Mungkinkah  ADUN DAP Sekinchan Ng Suee Lim bakal dilantik sebagai MB Selangor, atas kebolehannya bertutur dalam bahasa Jawa?

21 comments:

Anonymous said...

THE MOST RACIST ELECTION EVER!!!!
SHAME ON YOU CHINESE....

Anonymous said...

pegi mampos la Selangor

Anonymous said...

Biarkan nasib mereka yg inginkan Musibah yg direncana oleh mereka sendiri. Allah akan perkenankan jika itu yg menjadi idaman mereka. Jestru, selepas ini jika Melayu Selangor diperhambakan bagai anjing ditanahair sendiri, maka anak2 kpd Melayu ini
akan menuntut keatas ibubapa mereka jua..

Ibarat kata perpatah Inggris.."You haven see bad, when you haven see worse". Mudah2an akan tersedar Melayu ini bila nasi sudah menjadi bubur. Melayu masih jauh ketingglan dari segala segi walau Kerajaan terus menerus membantu. Namun, dgn mendapat sedikit kesenangan dari perkerjaan mereka belagak seolah2 sudah advance dan kaya.

Mmg mereka blh rasa mereka kaya bt masa skrg, namun mereka lupa bahawa mereka hanya kaya utk 2 atau 3 bulan hartanya. Jika kegawatan ekonomi berlaku, nescaya, org Melayu lah yg akan kehilangan pekerjaan dahulu..Maka kekayaan mereka lenyap dlm tempoh yg singkat.

Anonymous said...

Biarkan.... tangan yg mencincang, bahu yg memikul....

Anonymous said...

Adakah selangor bkl menjadi 2nd penang? Sama2 kite tggu...

Anonymous said...

jangan salahkan cina je bro...melayu2 dalam pas ngan pkr ada saham pecah belahkan negara ni...what to do...setengah melayu pon mengundi pon tak nak..alasan pilihanraya tak adil...aku dah nampak tanda2 13 mei akan berulang..so melayu berhati bila pergi ke tempat2 majority cina...kalau tak perlu pergi jangan pergi..

Anonymous said...

aku harap sangat BN abaikan sahaja negeri2 pembangkang! Biarkan kerajaan mereka uruskan rakyat mereka.. air, sampah, miskin, rasuah, BIARKANN.... Biar MELAYU2 di negeri ini rasa hidup dibawah cina2 racist..

Tumpukan perhatian pada negeri2 dibawah BN!! Tatanglah mereka bagai minyak yang penuh..

Anonymous said...

Aku cikgu sekolah cina kat penang...mcmzna ni...takut

Anonymous said...

yes BN jgn dok hamboq duit dah kat depa, depa pandai bermuka-muka saja shake hand sebab depa kan terer main wayang opera. Betui tu, tadi aku q moto nak naik feri, keliling muka depa dok tengok aku semacam ja, awat dah rasa negeri ni pak hampa punya? Melayu jangan terus diperalatkan depa. Bli brg kedai Melayu, support ekonomi bangsa. Bersatu x kira pahaman politik,ingat Islam & Melayu penyatuan kita. busuk2 pun sesama kita boleh perbetui lagi. Dah dapat kat depa, depa x kan bagi balik mcm Penang. Kesian kat kami ni Melayu Penang, hmpa Melayu negeri lain jgn buat keputusan berkesudahan mcm jdi nasib kami, tiada pembelaan langsung. Ya Allah lindungi kami yang teraniaya ini, Amin.

Anonymous said...

BERSATULAH ORANG MELAYU DIBAWAH BENDERA UMNO, KITA PERLU BERSATU SEKARANG. BIARKAN ANJING PKR DAN ANJING PAS MENYALAK. DIA AKN TAHU NASIB DIA NANTI DITANGAN DAP.

faiza said...

menang sorak..kampung tergadai...

Anonymous said...

BBC

Anonymous said...

Mana pergi suara yg memangkah pr hari tu? Tolong komen sikit......biar cina tu jadi mb...Padan muka....kahkahkahkah.....

Anonymous said...

Jika ia benar2 berlaku...tahniah saya ucapkan kpd PAS dan Melayu PKR. Maka lengkaplah sudah impian anda dan sama2 kita tunggu masa kehancuran kita bersama. Allah pasti akan membayar dgn harga yg mahal atas perpecahan umat Islam yg kita ciptakan di negara ini. Wallahualam.

Anonymous said...

Maka tercapailah impian Chin Peng nak jadikan Melayu kasut depa.

Wahai melayu Penang, kita harus pertahankan Tanah Melayu kita ni. Di pulau, jagalah Balik Pulau, Teluk bahang dan teluk Kumbar.

Sekarang Balik Pulau dah beribu-ribu unit rumah dan kondo mewah di bina. Lepas ni, puak-puak tu akan pindah masuk.

Tolongla jgn jual tanah yg ada tu. Pertahankan bumi kita!

Anonymous said...

Esok satu rusuhan bakal berlaku lagi.

Berdoalah!

Semoga umat Islam di Selangor selamat dan dilindungi Allah.

Anonymous said...

Di Georgetown,Penang, sebab PAS takde kuasa politik dan PKR tak boleh diharap, pusat karaoke (alias kelab malam) tumbuh subur samada bersebelahan atau berdekatan dengan masjid. Padahal, di jalan yg ada masjid itu bermakna ramai orang Islam tinggal di sepanjang jalan tu.

Tak caya, cuba pi Jalan Hutton.
Masa bawah BN, Gerakan menghormati hak orang Islam dan privasi kws ibadat orang Islam.

Anonymous said...

Padan muka ngan mrlayu selangor sapa suruh hang pangkah dap n pkr.konon ini pemikirsn matang kalau dpt jatuhkan bn.kepsla ayah kau....

Anonymous said...

Uih, racistnya korang....

Anonymous said...

Hidup Melayu..Buy Malay First Chinese Last..

Anonymous said...

penang sblum pr sape..koh su kon jawa ka..mlayu penang ramai yg malas suka brlagak mcam org kaya..kaki boria..pr printah 5 woow hbis mlyu penang..seblum bn printah lbih 50 th..ramai mlayu kaya hidup snang ke.. hangpa bodoh ..tak kaji realiti.kna tipu btn jasa n pmimpin be end..d bisikn dpt blik selangor pru13..bkan mkin bnyak mkin tinggal 12 krusi..pnyokong ameno kmpung ramai jdi stinggan ameno tak tulong pun..pemimpin kaya sakan..lihat noh omar..bini brapa rumah brapa..khir toyo...smua dato' ameno kaya la.sbulum mreka apa ade..pocik..hang kna tipu dpt brim je..