Thursday, March 28, 2013

Apa Akan Jadi Kalau Najib Sengaja Buat Keras Biarkan Parlimen Terbubar Automatik?

Negeri Sembilan pada hari ini telah mencatat sejarah sebagai negeri pertama di dalam Persekutuan Malaysia yang Dewan Undangan Negeri (DUN)nya terbubar secara automatik. Dengan itu bermakna seramai 36 orang Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) menjadi kelompok pertama yang tidak lagi bergelar YB di kawasan masing-masing hasil dari eksperimen yang pertama kali diperkenalkan dalam sejarah PRU Malaysia.

Lihat senarai Adun terbabit yang dipetik dari Wikipedia.


Eksperimen ini turut mencatat:-
  • Yang Di Pertuan Besar Negeri Sembilan menjadi ketua negeri yang pertama tidak menandatangani perisytiharan pembubaran DUN
  • MB Negeri Sembilan menjadi MB yang pertama yang tidak memohon perkenan Diraja untuk pemburan DUN
  • Speaker DUN Negeri Sembilan menjadi Speaker DUN yang pertama memaklumkan terbubarnya DUN dengan sendiri.
Persoalannya, apakah pembubaran automatik DUN Negeri Sembilan berdasarkan tarikh matang ini adalah sebahagian dari isyarat dari PM DS Najib bahawa PRU akan diadakan hanya selepas kesemua DUN dan Parlimen mencecah tempoh matang?

Berdasarkan kepada tarikh terbubarnya DUN Negeri Sembilan pada hari ini, tarikh terakhir Pilihan Raya Negeri (PRN) Negeri Sembilan adalah pada 27 Mei 2013.

Dalam pada itu, berdasarkan laporan Utusan, DUN Kedah, Sabah dan Terengganu akan mencapai tarikh matang pada 5 Mei 2013.

Jika PM mengambil pendirian untuk menggunakan eksperimen ini sebagai precedent dimasa akan datang, PRU masih boleh diadakan serentak mengikut ketetapan SPR (SPR telah mengumumkan bahawa PRU13 akan diadakan serentak - kecuali PRN Sarawak), walau pun menunggu sehingga tarikh matang di 3 negeri terakhir berkenaan.

Dengan mengambil kira tarikh pembubaran automatik pada 5 Mei 2013 dan tempoh minimum kempen 10 hari yang ditetapkan oleh SPR, PRU serentak boleh dilaksanakan pada hari terakhir (tempoh 60 hari) bagi PRN Negeri Sembilan, iaitu sebelum 27 Mei 2013.

Andai perkara ini berlaku, maka secara lansung PM akan dapat mematikan cakap-cakap di pihak pembangkang yang kononnya wujud campurtangan badan eksekutif dalam sistem pilihan raya di Malaysia.

10 comments:

Anonymous said...

Apa guna ada raja dan sultan apabila prmimpin melayu sendiri mengetepikannya. Pembukaan Dewan Undangan Negeri penuh beradat dan pembubarannya mestilah beradat. Kalau menteri besar melayu sendiri tidak hormatkan raja-raja Melayu apa lagi nak harapkan dari kaum lain.

Anonymous said...

mudahnye nak paham...

kelantan, selangor, pulau pinang, kedah, najib tiada pengaruh untuk tentukan bila tamat tempoh ADUN mereka...


sekiranya Najib dissolve negeri-negeri lain, PR akan berdegil tak mahu dissolve dan fokus di negeri-negeri bukan PR dan cuba untuk menang sebanyak mungkin... kalo berjaya menang banyak. desak utk meeting pertama secepat mungkin dan usul perubahan yang kemudiannye akan mencacatkan Malaysia...

kita tak biasa.. tak salah pun tak bubar awal.. raja dan sultan perlu luluskan pembubaran awal.. dan mereka paham perlembagaan, automatik 5 tahun, ADUN dissolve tak perlu permission mereka...

kalau tanya raja-raja melayu.. kompom mereka jawab tak kesah pun...

Anonymous said...

Kalau pun raja2 tak kisah pun takkan sehari dua sebelum bubar tak boleh mengadap dan minta petkenannya. Itu adat kita dan mestilah kita jaga. Itu satu dari fungsi raja2 melayu dan kita mestilah marah bila orang mempertikaikan peranan raja2 sedangkan kita ambil mudah dalam hal adat istiadat.

Anonymous said...

Anon 12:03PM dan 2:11PM org yg sama ni cai PR.
sejak bila pulak ko kesah pasal Raja-Raja Melayu ni? bukan ke cai2 PR ni yg siap baring guling2 dulu. konon nya marah la tu DUN terbubar secara automatik. dalam perlembagaan ada dinyatakan sekiranya tempoh pentadbiran sesebuah kerajaan telah sampai tempoh 5 tahun maka DUN/Parlimen terbubar secara automatik. jgn la nak bermain api kebencian pulak sekarang ni (tapi apa kan daya, ini lah kerja cai2 PR. kalau tak menghasut, tak berdemonstrasi, tak kutuk/fitnah pemimpin/Raja-Raja Melayu, tak menipu, tu bukan Pakatan Pembangkang namanya). Yang cai2 PR menghina Raja-Raja Melayu tu ko tak marah pulak?! tak kan lupa kot?

Anonymous said...

istiadat angkat sumpah menteri besar dan exco sahaja...

mana ada adat istiadat pembubaran DUN..

Anonymous said...

kalau dah pencacai DAPig dan PGayR serta PAS PIS PUS memnglahlah bangang saje nak ambil tahu pasal raja sedangkan merekalah yang utama nak hapuskan raja2 Melayu supaya cina komunis boleh jadi pemerintah mereka.

Anonymous said...

Tanya mangkok ni masa bila meka patuh pada undang2, nasihat sultan punmeka tak pandang..undang2 yg ada semua meka bakul sampahkan..hak asasi apa taiknay jika semua nak d saman..itu bab bila kena kat batang pelir meka, jika BN meka spin cakap lain buat lain...aahhh kaki main jantan apa ckp c leh caya..

Anonymous said...

Kau tau ke MB N9 jumpa YDPertuan? Kau tau ke diorg dah berbincang pasal kemungkinan situasi ni..tak perlu la menghasut & gelabah wahai pencacai PR.. Tenang2 je..smpai masa pegi la mengundi..

Anonymous said...

Aik, tetiba la macai PR sayang kat raja2 melayu.... hairan....

Anonymous said...

Menghormati raja2 bukan kira parti tapi tugas rakyat Malaysia. Kalau org melayu sendiri tak hormatkan raja2, macamana pula bangsa lain. Macam masuk rumah org bagi salam takkan keluar begitu saja. Lagi pun nanti dipertikaikan perlantikkan mb sebagai mb sementara apabila dewan bubar sebelum mb pergi mengadap. Kalau pembangkang pertikai,macam2 dikata tapi mb sendiri ambil mudah. Kata orang NS kuat pegang adat tapi mbnya sendiri tak boleh pakai.